la 19-11-2024 10:37 AM
Pentru că în această săptămână susținem “Săptămâna Internațională a Conștientizării Fraudei”, ne-am gândit să vorbim puțin despre phishing.
Phishing-ul este o formă de inginerie socială în care persoane rău intenționate și care au ca scop obținerea de bani sau alte foloase necuvenite înșală oamenii să dezvăluie informații sensibile (cum ar fi datele personale, bancare sau de securitate), să instaleze programe malware, să transfere bani, să se aboneze la diverse servicii cu supra-taxa, să autorizeze debitarea recurentă a cardului bancar și lista poate continua.
Atacurile de tip phishing au devenit din ce în ce mai sofisticate iar, în ultimii ani, s-au dezvoltat tot mai mult în mediul online. Astfel, phishing-ul a devenit unul dintre cele mai frecvente tipuri de infracțiuni cibernetice. Mediul online ne oferă instrumente de comunicare rapide, convenabile și diversificate. Din păcate, oferă, de asemenea, și un mediu propice pentru atragerea unor potențiale victime.
Phishingul s-a adaptat noilor tehnologii și noilor obiceiuri pe care acestea le-au adus în viața de zi cu zi. Tot mai mulți dintre noi suntem conectați 24/7 la internet, avem banca la un click distanță pe telefon și tot istoricul nostru este acolo. Avem aplicații sau cont online pentru tot mai multe servicii și, în același timp, pentru tot mai multe astfel de conturi este necesar să completăm datele noastre bancare. Un moment de neatenție poate fi valorificat de către fraudator.
Pentru a nu deveni o victimă, vă recomandăm să rămâneți informați, vigilenți și să verificați informația cu cineva de încredere atunci când un necunoscut pretinde că este necesară o acțiune urgentă din partea voastră, ca de exemplu:
Evident, în comunicarea primită există și un link care, examinat cu puțină atenție, se dovedește a nu fi cel al site-ului real al entității care pretinde că trimite acea comunicare. Sunt doar câteva scenarii întâlnite recent, dar complexitatea înșelătoriilor online a crescut, iar multor oameni le este greu să țină pasul cu tehnologia, să rămână informați și să înțeleagă vulnerabilitățile astfel încât să se poată proteja singuri.
Tehnologia ne oferă însă soluții de prevenire și ne ajută să nu devenim victime ale tentativelor de fraudă. O astfel de soluție o reprezintă programele tip antivirus.
Dacă vreți să vă securizați banii și datele personale vă recomandăm să activați o soluție de tip antivirus care să vă ofere:
Pe lângă instalarea unui antivirus, vă recomandăm să setați auto update, pentru ca dispozitivul vostru să fie protejat împotriva celor mai recente amenințări cunoscute.
Aici regăsiți mai multe informații despre cum să vă protejați împotriva tentativelor de fraudă cunoscute.
la 19-11-2024 02:25 PM
Ca o recomandare suplimentara: pentru platile online recomand:
Eu unul prefer ambele metode intrucat:
In ambele cazuri, conturile "din spatele cardurilor" sunt pe 0 si alimentarea o fac la nevoie. Sansele de a avea probleme cu fuga din Serai a banilor se limiteaza la soldul existent (eventual inchid cardul in cazul unor scurgeri de informatii).
Tin minte ca la prima plata cu cardul (pe la sfarsitul anilor 2000) cred ca plata mi-a luat vreun sfert de ora pana sa o aprob, desi, acum imi ia maxim 1 minut de la introducerea numarului de card pana la aprobarea in aplicatie a tranzactiei. Eram "girofar" sa vad daca am scris corect, daca site-ul la care am fost redirectionat pentru plata este corect (al procesatorului de plati), etc.
la 19-11-2024 02:39 PM
Mare atenție și la Quishing (Phishing cu coduri QR false).
la 20-11-2024 10:56 AM
As mai adauga cateva lucruri:
-actualizarea la zi al aplicatiilor si atentie mare ce aplicatii instalati si ce acorduri le oferiti;
-trebuie constentizate si persoanele din jurul nostru si mai ales persoanele in etate care sunt cele mai vulnerabile cu privire la pericolele care le pandesc la fiecare pas in online si nu numai (aici stiu ca operatorii de telefonie si mass-media mai trimiteau mesaje de constentizare dar mai trebuie si noi ca oameni sa punem mana sa avertizam persoanele vulnerabile de pericolul care exista)
-orice SMS/e-mail/FB.....etc. dubios trebuie raportat pentru eliminarea lor mai ales ca acuma avem aceasta optiune de raportare si block.
-cardul pe care iti este alimentat salariul sau primesti bani nu se foloseste niciodata pe site-urile de cumparaturi sau plati,mai bine fie adaugi un card virtual sau mai ceri un card de debit pe care il alimentezi exact cu suma pe care o folosesti si in rest il lasi pe 0 RON.
la 20-11-2024 11:29 AM
@alexeugeniu: Referitor la ultima mențiune: Să nu omitem faptul că nu poți nici să te plimbi cu ”cash” grămadă după tine, dar nici nu poți goli contul de ”spaima” vreunui posibil bau-bau. Pe de altă parte, sunt mulți clienți care utilizeză la cumpărături carduri de debit cu ”overdraft” sau carduri de credit, iar pe acestea NU le vei avea pe ZERO niciodată.
Pe de altă parte, cunosc cazuri care nu plătesc cu card nici măcar la POS sau automate de plăți, ci inclusiv factura de utilități preferă să o plătească la automate de plăți cu cash. dar fiecare cu ... preferințele. Pentru mine, prevenția = siguranță. Însă ideea <izolare = sigurnață> nu este o soluție a mileniului 3.
la 20-11-2024 11:42 AM
Există și varianta blocării platilor online/pos etc.
Acum fiecare persoana este diferită și va lua propriile masuri de siguranță.
Fiecare dintre noi știe/ ar trebui sa știe la ce riscuri se supune și ce măsuri de siguranță ar trebui să ia.
@Orange Romania S.A. 2024
Cod unic de înregistrare: 9010105
Numar inregistrare Registrul Comertului: J40/10178/1996
Sediul social: Clădirea Tandem, Strada Matei Millo, nr.5, Sector 1, Bucuresti
Certificatul Tip de furnizor