la 05-12-2019 08:27 PM
la 06-12-2019 06:45 AM
la 05-12-2019 09:45 PM
la 05-12-2019 10:10 PM
la 06-12-2019 06:45 AM
la 06-12-2019 08:20 AM
la 06-12-2019 08:53 AM
la 06-12-2019 10:42 AM
M-am gandit sa imi impartasesc si eu experienta:
- in ceea ce priveste testele de viteza pe wifi am avut tot timpul rezultate mixte. E drept, acasa am doua retele (una in 2.4GHz si una in 5GHz) cu acelasi nume, iar uneori dispozitivele trec pe 2.4GHz si nu revin. Mi s-a intamplat sa imi ramana atat telefoanele cat si laptopurile "agatate" pe reteaua in 2.4, chiar cand eram langa router si abia la un ciclu mod avion/mod normal sa isi revina. Nu stiu daca e si cazul tau, insa eventual da-ti un restart si la dispozitivul cu care testezi atunci cand ai viteza atat de scazuta.
- cand faci un test de latime de banda vei avea rezultate mult diferite in functie de serverul destinatie. Exemplu concret: pe Digi aveam aproape 1Gbps la servere din zona mea, insa daca ieseam din tara aveam pana si 10-15 Mbps pentru Munich, vreo 50-60Mbps pentru Frankfurt si uneori ~200Mbps pentru Londra. Deja nu mai suna asa bine, nu? 🙂
- pentru a putea folosi rezultatele, iti recomand aplicatia Netograf de la ANCOM: https://gadgetreport.ro/netograf-verific-oficial-cum-ii-merge-internetul/ intrucat aceasta permite folosirea datelor in discutiile oficiale si in reclamatii ulterioare. Aplicatia permite si efectuarea de teste la un interval prestabilit, astfel incat poti arata evolutia timp de cateva zile. Se poate intampla din cand in cand sa fie probleme in retea si din cauza asta sa observi viteze mai mici, insa te intereseaza daca este un incident izolat sau daca este o limitare mai genreala.
In ceea ce priveste furnizorul... depinde foarte mult:
- La Digi mi-a mers impecabil pe fibra, acasa la mine (la casa). Vitezele pentru destinatii nationale se apropiau foarte mult de cele declarate in contract. Pentru destinatii internationale, aveam constant 10-15Mbps, mult sub ceea ce era declarat - asta cu toate ca la speed test vedeam niste numere de imi luau ochii chiar pentru destinatii similare.
La alte doua puncte de instalare, unde fibra este pana in bloc iar de acolo oamenii au cablu, viteza in metropolitan e ok, in cazul destinatiilor nationale (ex: Bucuresti-Timisoara) uneori merge, alteori nu, iar pe international stau si plang langa el, rugandu-ma sa prind mai mult de 1-2Mbps.
- La Telekom am avut fibra pana acasa si mi-a mers excelent, am avut tot timpul viteze similare cu cele din contract indiferent de destinatie. In plus, nu am avut nici un fel de probleme pe toata durata contractului. Mi-as dori sa ma intorc, insa nu au acoperire unde locuiesc acum.
- La UPC (unde sunt acum) nu pot trage fibra asa ca stau pe coaxial. Am viteze de ~430Mbps download si ~20Mbps upload - ceea ce pe mine ma enerveaza la culme. Desi downloadul imi este ok, eu fac si foarte mult upload si este cel putin frustrant cand am de transferat 100-150GB pe un server in Frankfurt si am nevoie de un concediu pentru a face asta. As pleca de la ei maine, dar in zona mai am doar Digi - iar cu Digi sunt in litigiu. Decat Digi, prefer sa ma apuc de telegrafie pentru comunicatie la distanta 🙂
Tragand linie si adunand:
- verifica dispozitivele si reteaua. Eventual da-ti si un restart la router (da, mi s-a intamplat ca dupa un restart sa isi ia alt IP si sa imi mearga bine)
- foloseste Netograf si testeaza timp de cateva zile
- daca problema persista, in baza datelor de la Netograf deschide o sesizare la Orange (chat sau mail). Lasa-i sa testeze si sa ia masuri
- daca nu se rezolva, poti pleca. Este pur o presupunere din partea mea, nu am verificat contractul si nici legislatia, insa in mod normal ar trebui sa poti denunta unilateral un contract fara penalitati in cazul in care poti demonstra prin probe acceptate din punct de vedere legal ca furnizorul nu isi indeplineste obligatiile. In cazul tau, cred ca ar fi posibil sa te poti folosi de datele de la Netograf si de reclamatia/reclamatiile deschise la Orange pentru a rezilia fara costuri contractul daca problema persista, insa trebuie putina rabdare si pregatire a dovezilor in acest sens.
la 06-12-2019 10:45 AM
la 06-12-2019 10:59 AM
la 06-12-2019 02:02 PM
Sa o luam pe rand:
1. Pe wireless nimeni nu garanteaza nimic. Poate merge, poate nu. Sunt atat de multe probleme ce pot aparea, incat toate testele oficiale se fac pe cablu. Exemplu concret: prin wireless pe laptopul meu, la 1m de router si fara obstacole, uneori imi merge cu ~450mbps, alteori cu 80-90mbps. Tine de reteaua pe care e (2.4 vs 5 GHz), tine de "cum bate vantul", uneori trebuie sa resetez adaptorul de retea sau sa dau un restart la Windows pana isi revine. Pe cablu insa, tot timpul am aproape de maximul Gigabit.
Cam asa iti recomand si tie: testele orientative fa-le de pe telefon sau de pe laptop/pc prin wireless cu Netograf. Daca observi ca sunt intr-adevar probleme, testele se fac musai prin cablu, utilizand Netograf, avand placa de retea, cablul si routerul/portul Gigabit ca sa iti dea viteza maxima si sa nu fi limitat la 100mbps.
2. Mi s-a intamplat de cateva ori routerul meu sa fie vinovat de scaderea drastica a calitatii conexiunii, in special prin wireless (la unele modele se poate inclusiv schimba puterea de emisie, iar asta influenteaza puternic semnalul).
3. Tot prin wireless, mi s-a intamplat sa fiu intr-o zona dens populata, cu foarte multe retele wireless. In acest caz, uita-te la canalul folosit si vezi daca poti identifica un canal mai liber. Eu folosesc Wifi Analyzer (pe Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en ) pentru aceste informatii obtinute rapid. Cu cat intr-un loc ai mai multe retele si dispozitive care opereaza pe acelasi canal, cu atat calitatea si viteza vor scadea la toate.
4. Ping-ul reprezinta timpul scurs de cand o bucatica mica de informatie pleaca de la tine, ajunge la destinatie si se intoarce la tine. Acesta reprezinta latenta conexiunii si iti arata cat de rapid comunica. Cu cat latenta este mai mare, cu atat o sa dureze mai mult pana incepe sa se incarce sau pana se corecteaza eventualele erori ceva. De exemplu: sub 100ms in general esti ok cu exceptia catorva jocuri de tip massive multiplayer, insa apoi vei vedea ca dureaza mult pana se incarca o pagina (in sensul ca fiecare bucatica se incarca instant, dar dureaza mult pana cand calculatorul cere efectiv bucatica aia). Cel mai cel mai usor se observa la o conferinta video sau la apeluri de voce, intrucat acolo vei avea senzatia ca vorbesti de unul singur daca latenta asta este mare - va parea ca trece mult timp de cand zici ceva pana cand celalalt reactioneaza.
5. Latimea de banda reprezinta cantitatea de date pe care o poti trimite intr-un interval anume. Poti avea o latime de banda mare (ex: 1000mbps) sau o latime de banda mica (ex 6mbps). Sa zicem ca descarci un fisier: cu o latime de banda mare il vei descarca mai repede decat cu o latime de banda mica. Cu toate astea, daca ai latenta mare, va dura mai mult pana incepi sa descarci versus daca ai latenta mica. Cu exceptia unor nise destul de clare (streaming la calitate foarte inalta, multiple calculatoare descarcand continut mare - programe, media, torrente, etc), de la 70-80mbps in sus nu prea mai simti diferenta in prezent.
Sunt multi furnizori care iti iau ochii cu latimea de banda mare, insa nu iti spun ca ai latente foarte mari si per ansamblu tot greu ai senzatia ca iti merge (de exemplu: conexiunile de internet prin satelit; acolo ai latimi de banda decente, dar latente de cateva sute de milisecunde)
6. Pierderile de pachete sunt importante. Informatia nu se transmite intr-un flux continuu, ci este impartita in bucatele mai mici, numite pachete. Pachetele pleaca din calculatorul tau, fiecare pachet merge pe drumul lui si ajunge apoi intr-o ordine oarecare la destinatie. Calculatorul destinatie le asteapta si le pune in ordinea corecta, iar apoi le foloseste. Daca unul din zece pachete s-a pierdut pe drum, calculatorul sursa il retrimite. Toata operatia asta costa timp, deci s-ar putea sa vezi ca ai o latime de banda mare (transferi mult deodata), latenta foarte mica (reactii imediate), dar pierzi pachete pe drum si pare ca netul abia se taraste.
Cum ziceam mai sus, problemele pot fi temporare. De exemplu, se taie o fibra de comunicatii undeva pe traseu. In primul moment, toate datele (pachetele) care erau transmise fix atunci se vor pierde. Echipamentele de retea sunt configurate sa isi dea seama cand se intampla asta, iar traficul se va relua pe o alta parte in 2-3 minute. Din pacate, acel alt circuit va avea atat traficul de dinainte cat si o parte din noul trafic preluat la taierea fibrei, deci s-ar putea sa vezi ca iti scade latimea de banda, iti creste latenta si e posibil sa vezi si pierderi de pachete.
Am mai intalnit probleme temporare cand echipamentele furnizorilor incep sa functioneze incorect (in general la temperaturi extreme sau cand au avut probleme cu sursa de curent). Din pacate furnizorii nu pot vedea intotdeauna cand se intampla asta, astfel incat dupa ce tu ii anunti, ei se duc si fac efectiv masuratori si vad de unde e problema. Uneori se poate rezolva cu un restart de echipament, alteori trebuie inlocuit un echipament sau o parte din traseul de cablu/fibra.
Nu in ultimul rand, la Digi tin minte ca am intalnit si situatia in care mie imi mergea totul mai putin YouTube. Dupa nenumarate sesizari si masuratori, cand deja ma acuzau ca sunt nebun, am reusit sa le dovedesc ca echipamentul lor din bloc avea un port defect - portul in care eram eu conectat. Ei au refuzat sistematic sa il schimbe pana cand le-am demonstrat ca un port era vinovat, iar portul acela era al meu.
Sper ca nu te-am zapacit. Te rog insa, daca vrei, sa revii in cateva zile si sa ne spui ce ai mai descoperit/rezolvat.
la 06-12-2019 06:15 PM
la 06-12-2019 06:36 PM
la 07-12-2019 12:02 AM
la 07-12-2019 12:19 AM
la 07-12-2019 08:23 AM
@Orange Romania S.A. 2024
Cod unic de înregistrare: 9010105
Numar inregistrare Registrul Comertului: J40/10178/1996
Sediul social: Clădirea Tandem, Strada Matei Millo, nr.5, Sector 1, Bucuresti
Certificatul Tip de furnizor