anulare
Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Ați dorit să scrieți: 

Săptămâna Internațională a Conștientizării Fraudei 2023

DanielaH
Moderator

Salut tuturor!

Este al treilea an consecutiv când sărbătorim împreună în Comunitate “Săptămâna Internațională a Conștientizării Fraudei”.

Recent am avut aici topicuri cu exemple de fraude sesizate chiar de voi, membrii Comunității. Indiferent că au fost semnalate prin e-mail, mesaje scrise, apeluri, în social media sau prin alte mijloace de comunicare, ele au fost efectuate de persoane care nu reprezintă Orange și au avut scopul de a obține câștiguri nejustificate (bani și/ sau date personale).

 

Și, pentru că vrem să vă știm mereu în siguranță, listăm mai jos câteva indicii după care puteți identifica tentativele de fraudă:

  • vă sunt solicitate date confidențiale și/ sau personale
  • vi se cere să vă logați în contul Orange pe o pagina web falsă pentru a primi diverse premii (tombole sau concursuri care nu sunt reale)
  • vi se solicită un răspuns urgent sau o acțiune imediată
  • vi se cere tastarea de coduri pe telefon sau transferarea unei sume de bani pentru o situație urgentă
  • textul conține greșeli gramaticale și/ sau de ortografie iar modul de adresare este unul impersonal
  • aveți apeluri pierdute de la numere necunoscute, cu prefixe internaționale din zone exotice

 

Vă invitâm să accesați pagina noastră dedicată pentru a afla cum vă puteți proteja și cum puteți evita astfel de tentative de fraudă.

Iar dacă aveți și voi alte recomandări, vă rugăm să nu ezitați să le împărtășiți cu noi în spațiul de comentarii.

Vă mulțumim.

DanielaH_0-1699601567901.jpeg

 

 

72 Răspunsuri 72

Vio73
#StarMember

Foarte interesant materialul/ lele și este chiar bine să fie parcurs. Din păcate, hoții și șmecherii sunt din ce în ce mai inventivi.

Mulțumim pentru informare și prezentarea făcută!

Pololică
#StarMember

O recomandare pentru cei care primesc "oferte de nerefuzat":

Mail Comunitatea Orange:

Mail Comunitate.png

Mail Spam:

Mail Spam.png

Evident, mai sunt si alte puncte cheie, dar astea ar fi primele cu acces mai facil.

EDITARE: daca nu ai facut nicio comanda, dar pachetul este pentru tine si nu are adresa [completa] de expeditie, este clar ca nu este al tau. Nicio firma de curierat (nici macar Posta Romana) nu accepta trimiteri fara adresa fizica (cu Strada si Numar sau macar cutie postala).

Anonim
Neaplicabil

Mulțumim pentru informații!

Ultima dată am fost apelat de un număr cu prefixul +216.... (Tunisia). Nu cunosc pe nimeni care e în Tunisia, vă dați seama. E țeapă, clar!

L-am blocat instant, nu a fost apel de fapt, a fost un "bip". 

Atenție mare la aceste așa zise bip-uri, s-ar putea să vă coste o mică avere dacă sunați la acel număr.

Ceva foarte interesant: telefonul meu Xiaomi mă avertizează că poate fi spam, nu știu cum funcționează dar cred că e ceva interesant și obișnuit pentru Android, deși nu sunt sigur, sau poate doar la Xiaomi funcționează.

A mai apărut la cineva "posibil spam" la vreun număr necunoscut care v-a apelat? Chiar sunt curios.

Pololică
#StarMember

Vad ca s-a trecut deja la nivelul urmator: sunt mici diferente, dar, la nivel fonetic, diferenta este, practic, zero:

Mail real.pngMail fals.png

Blue12
Senior

Si in numele Catena este o campanie falsa, cu castigul de Dacii. Oamenii distribuie link-uri pe whatsapp catre un site ce iti cere date personale, iar astfel intri in "marea tombola".

Bineinteles, cu putina atentie se destrama totul: apar comentarii pe pagina respectiva, ale unor oameni care se presupune ca au castigat la aceasta campanie. Ii cheama Eleanor Smith, George McSam etc, deci nu sunt nume de romani, dar totusi comenteaza in limba romana. Ma intreb de unde stie totusi Eleanor Smith romana? 🤣 Ca sa nu mai vorbesc ca nu gasesti pe site niciun regulament al campaniei. Doar greseli gramaticale si nume generice

Anonim
Neaplicabil

Vă mai dau un exemplu de spam/fraudă/hoție.

E-mail primit azi, eu nu am cont la banca respectivă (chiar dacă aveam, nu "puneam botul" la așa ceva 😁).

Screenshot_2023-11-15-18-56-33-248-edit_com.microsoft.office.outlook.jpg

Rstyle
Junior

Hello all.

la moda, acum, este fraudarea contului Meta- Facebook. Dacă de pe profilul tau administrezi și conturi de business cu ad-uri ce rulează, vei fi asaltat cu numeroase mesaje ca pagina ta încalcă multe reguli impuse de comunicarea pe Facebook. Așa ca analizați bine conturile și mesajele primite și nu accesați link- urile trimise. Daune potențiale - pierderea contului personal și a datelor de card,

seara frumoasa !

 

 

Pololică
#StarMember

Cei de la "cel" chiar mi-au luminat ziua... Cum poti crea o adresa de mail care, fonetic, iti spune ce vei pierde?...

Screenshot 2023-12-06 092521.png

arsradu
#StarMember & March's Problem Solver

Waw...

Daca nu cumva se foloseste vreun caracter similar (I in loc de l de exemplu), unde primul este “i” mare, iar al doilea este “L” mic, domeniul este chiar autentic. Asta daca nu cumva au fost hack-uiti cei de la CEL (lol, “cei de la cel”).

Dar da, iuoluse e funny oricum ar fi. Cred ca mai corect ar fi fost “iouluse”…dar oricum, funny. Nume de renume. Eu n-am mai cumparat de ani de zile de la CEL. Dupa ce m-am certat cu ei intr-un an la niste cumparaturi. Si mi-au facut o faza nasoala cu un produs trimis in “service”. Asa ca am decis sa nu mai cumpar de la ei. Dar da, “youlose” daca cumperi de la CEL. Pana si ei stiu asta. :))

Client Orange

Am cumparat de vreo 3 ori de la ei si n-am avut probleme. Bine, nici nu am cumparat extravagante sa imi stea inima daca se poticneste ceva.

arsradu
#StarMember & March's Problem Solver

Nici eu. Dar la un moment dat aveau un produs care aparea “in stoc”, am dat comanda, am platit (ca un baiat finut) in avans, cu cardul de credit, si m-am trezit ca produsul de fapt nu mai e pe stoc. Dupa care a trebuit sa bat drumul pana la ei la sediu, sa ma rog de ei sa-mi dea ceva la mana din care sa reiasa ca n-o sa retraga banii, sa pot sa-mi deblochez banii si sa iau produsul dorit din alta parte. Si acolo alt circ. Ca initial am incercat sa le trimit mail. Dar crezi ca a mers? De unde. “Mailer daemon failed to deliver”. Si da, adresa era corecta. Asa ca a trebuit sa fac un drum fizic (si nu stateam aproape pe vremea aia), si stai si asteapta pe hol ca sa poti sa-ti iei ce vrei, din alta parte. Asta o data. Iar cu service-ul, am trimis un produs in “service” (am pus ghilimelele de rigoare pentru ca ceea ce fac ei in magazin nu e service, cu toate ca asta scrie pe usa, ci predare/primire), si cu toate ca am spus foarte clar ca defectul este din cauza mea (evident, nu intentionat, a fost un accident, dar a fost cauzat de mine), si nu vreau decat sa-l repare contra cost, tot ce au facut a fost sa-l trimita la “service-ul autorizat” (unde o fi ala, nu stiu, pentru ca nu scrie nicaieri lucrul asta), de unde s-a intors cu mesajul foarte sec: “produsul dvs a fost scos din garantie. Puteti sa veniti sa-l luati.”. Deci a batut atata drum doar ca sa mi-l scoata din garantie?! Pai puteam sa fac asta si singur! Il trimisesem in service sa mi-l repare, evident, in afara garantiei, pe cheltuiala mea! Si asta doar din cauza ca nu aveam acces la componenta care trebuia schimbata. Altfel nici nu ma mai deranjam sa le trimit produsul in service. Chiar nu ma asteptam sa-mi vina inapoi, si nereparat, si scos din garantie (ceea ce cumva e normal). Adica, atata nepasare si lipsa de profesionalism nu am mai vazut de mult. Adica, ceea ce ma asteptam sa se intample era sa ma sune un tehnician cand ajunge produsul la el sa-mi spuna ca nu poate fi reparat pe garantie (ceea ce stiam deja), sa-mi spuna cat m-ar costa sa-l repare contra cost, si in cat timp ar fi gata. Cu toate astea…experienta (si nu e singura cu service-urile din Romania) cu service-ul Cel a fost una pe care n-o pot recomanda nimanui.

Client Orange

Pentru plata cu cardul de credit iti recomand ceva: refuz de plata in banca. Am card de la ING si am 45 de zile pentru refuz. Am refuzat doua plati (ultima in 2020 in Bulgaria) si s-a rezolvat. Banca va cere dovada prestarii sau livrarii produsului sub "informarea" reversarii platii.

arsradu
#StarMember & March's Problem Solver

Bine de stiut. Eu n-am stiut de varianta asta. Iar cei de la ING (de la ei aveam cardul atunci), mi-au recomandat sa iau legatura cu CEL pentru a obtine, cum ziceam, o dovada ca nu vor retrage banii. Dupa care, pe baza ei, au putut sa-mi deblocheze suma si am putut sa fac plata din nou, in alta parte. Dar nu stiam ca se poate si asa... Deci...bine de stiut.

Client Orange

Pentru a se intelege mecanismul refuzului:

  • tu (sau cine face refuzul de plata) va reclama ca nu i s-a prestat serviciul sau nu a primit produsul comandat.
  • banca va cere documentele de prestare sau livrare (nu va crede pe nimeni pe cuvant). Daca nu i se prezinta, clientul "castiga" reclamatia.

Evident, in "termenii si conditiile" banci este prevazuta o taxa (parca la ING este de 50 lei) pentru "refuzuri nejustificate" pentru situatiile in care clientul este "Reclamagiu de profesie" si furnizorul face dovada documentelor cerute de banca.