anulare
Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Ați dorit să scrieți: 

Avertismentul Orange - Frauda de tip Wangiri

FaraUnID
Campion certificat

Orange România, cel mai mare operator de pe piața locală de telefonie mobilă, avertizează clienții să fie atenți la fraudele de tip wangiri. Mesajul primit de toți clienții companiei, prin SMS:

 

„Îți atragem atenția asupra fraudei de tip wangiri, prin care persoane necunoscute încearcă să obțină câștiguri ilegale prin apelarea unor numere aleatoare. Îți recomandăm să nu suni înapoi numere necunoscute de la care ai apeluri pierdute, cu prefixe internaționale ale unor țări exotice. Detalii pe http://www.orange.ro/fraud”.

 

Orange are o pagină dedicată în care la arată clienților cum se pot feri de aceste fraude https://www.orange.ro/termeni-si-conditii/#tentativefrauda

 

CE ESTE WANGIRI?

 

Numele acestui tip de fraudă provine din Japonia, unde înseamnă „sună o dată și închide”. Escrocheria a mai fost folosită și în trecut în România.

 

Autorii infracțiunii generează, de pe numere internaționale cu supra-taxare, apeluri bulk către numere aleatoare. Celor care răspund sau sună înapoi li se solicită să rămână cât mai mult timp conectați în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factură.

 

Apelurile în masă sunt date cu ajutorul unor programe care automatizează procesul. Uneori, cei apelați aud reclame la diferite produse și servicii, fiind îndemnați să sune înapoi.

 

Pentru a nu fi buni de plată, utilizatorii nu trebuie să răspundă la apeluri neașteptate, primite de la numere internaționale. De asemenea, pentru a nu cădea în plasa celor care folosesc metroda wangiri, utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă nu trebuie să sune nici la apelurile ratate care sunt suspecte.

 

PREVENIREA TENTATIVELOR DE FRAUDA

 

De-a lungul timpului, ne-au fost semnalate tentative de fraudă prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice, social media sau prin alte mijloace de comunicare. Uneori, acestea pot părea inițiate de Orange, dar, în realitate, sunt efectuate de persoane care nu reprezintă Orange și au scopul de a obține câștiguri nejustificate.

 

Încercările de fraudă pot fi identificate după următoarele indicii:

  • Îți sunt solicitate informații confidențiale
  • Se impune trimiterea unui răspuns urgent
  • În mesajele e-mail sunt incluse adrese web similare celor deținute de diverse organizații legale, dar având denumirile ușor modificate
  • În mesajele e-mail sunt incluse linkuri către pagini similare unor organizații legale, dar având adresa web ușor modificată
  • Ți se solicită să tastezi pe telefon coduri, să confirmi datele de autentificare din contul tău Orange sau să te autentifici în contul tău Orange pe o pagina web falsă pentru a primi diverse premii în urma unor tombole sau concursuri care nu sunt reale, pentru a beneficia de reduceri sau de activarea unor noi servicii
  • Aceste solicitări pot veni inclusiv din partea unor conturi false de Facebook cu numele Orange România, care comentează în pagina noastră oficială dar care nu sunt autentice
  • Ți se solicită să transferi o sumă de bani, printr-un serviciu specializat sau prin bancă, pentru a rezolva o situație urgentă, de care ai fost informat în cadrul apelului respectiv
  • Ți se solicită semnarea unui contract de servicii sau schimbarea cartelei SIM în schimbul unor beneficii financiare sau de altă natură
  • Ai apeluri pierdute pe telefon de la numere necunoscute, cu prefixe internaționale din zone exotice. Apelând înapoi ți se solicită să rămâi cât mai mult timp conectat în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factura de servicii.

 

CUM TE POTI PROTEJA?

  • Cea mai sigura masura de prevenire a unei posibile fraude este sa nu dai curs solicitarilor dintr-un mesaj suspect.
  • Nu furniza informaţii confidentiale unor persoane necunoscute, indiferent de modalitatea de comunicare: apel, sms, whatsapp, e-mail, retele de socializare, etc.
  • Inainte de a intreprinde orice actiune sugerata de un necunoscut (de exemplu: furnizare date personale, transfer de bani, reincarcare cartele pre-platite) verifica informatia cu cineva de incredere.
  • In cazul in care ai comunicat unor persoane necunoscute parole sau coduri de identificare iti recomandam sa le schimbi imediat si sa blochezi conturile respective.
  • Nu da curs niciunei solicitari de a divulga codul PIN, parola, numarul de card. In cazul in care ai dezvaluit informatii despre un cont sau un card bancar iti recomandam sa anunti imediat banca.
  • Verifica cu atentie expeditorul, continutul mesajelor, link-urile si fisierele primite prin e-mail.
  • Nu suna inapoi numere necunoscute de la care ai apel pierdut, mai ales daca au prefixe internationale.
  • Seteaza parole, sigure si diferite, pentru fiecare din echipamentele sau conturile de utilizator detinute.
  • Nu lasa echipamentele neblocate atunci cand nu le utilizezi sau le lasi in spatii publice.
  • Actualizeaza periodic versiunea de software instalata pe echipamentele pe care le folosesti (telefon mobil, tableta, laptop, ruter, smart TV, etc.).
  • Utilizeaza conexiuni la retele de internet securizate, instaleaza un program anti-virus si protecţie de tip firewall pe care sa le actualizezi permanent.
  • În cazul în care pierzi sau ți se fură telefonul mobil, iti recomandam să soliciți imediat blocarea cartelei SIM.

 

Orange nu solicită clienților săi prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice sau prin oricare alte modalități informații referitoare la conturi bancare, parole personale sau coduri de reîncărcare. Aceste informații sunt strict confidențiale și nu trebuie comunicate. În caz contrar îți asumi întreaga responsabilitate.

 

Dacă identifici o tentativă de fraudă, te rugăm să ne contactezi cât mai repede la adresa de e-mail serviciul.clienti@orange.ro sau la Serviciul Clienți Orange prin apel la 300 (gratuit de pe abonamentul tău Orange)/0374300300 (gratuit de pe telefonul tău cu cartelă Orange PrePay).

31 Răspunsuri 31

Jay
Campion certificat
Am primit si eu sms-urile.. cred ca este un lucru foarte bun sa fie trimise aceste sms-uri cu notifcari, de fiecare data cand apar diverse sesizari.. ca oamenii mai uita.. 🙂

svetalex
Maestru
Am primit si eu SMS. @FaraUnID Interesante si detaliate informatiile

FaraUnID
Campion certificat
Apelarea sau trimiterea de SMS-uri catre numere cu suprataxa pot fi efectuate si in background de catre aplicatii malitioase, instalate in telefon si carora li s-a permis accesul la efectuarea se apleuri telefonice si trimiterea de SMS. Din acest motiv tot vin recomandarile clasice cu instalat aplicatii doar din surse oficiale si prezenta unei suite de securitate actualizata.

imch
Cunoscător certificat
Uite, postarea ta, si mai ales raspunsul la comentariile lui Jay si svetalex m-au determinat sa incep sa verific ce permisiuni am acordat carei aplicatii... In general sunt atenta, dar uneori mai au si copiii telefonul pe mana.

Miha_Z
#StarMember
Citisem acest subiect saptamana trecuta. M-a mirat faptul ca abia ieri am primit mesaj de atentionare din partea Orange-ului. Aceasta practica din pacate este una veche. Si din obisnuinta multi apeleaza inapoi numerele care i-au sunat si ulterior cand se emite factura realizeaza ce greseala au comis. Pe langa acest tip de frauda, aveti grija si cui dati telefonul pentru a da un apel sau trimite un mesaj. Nu va incredeti in oricine, chiar daca par neajutorati si vin cu diverse scuze gen " nu mai are baterie la telefon, este din alt oras si trebuia sa se intalneasca un cunoscut". Si in acest fel se poate face un cost suplimentar considerabil. 😞

Din propria experienta va sfatuiesc sa nu raspundeti nici la SMS-uri nici la Apeluri de la numere ciudate/necunoscute fie ele de fix sau de mobil (in special cere din strainatate, mai ales cand stiti ca nu aveti rude sau prieteni plecati).

Vio73
#StarMember & November Problem Solver
Am văzut că și eu am apeluri seara și noaptea de la destinații exotice, bipuri, etc. Soția mea a avut într-o zi vreo 4 bipuri din astea de prin Uganda (ceva de genul). E nenorocire!

Ciucuras
Cunoscător certificat
si eu am fost informata si ma bucur ca Orange a trimis acest sms, sper sa fi ajuns si la parintii mei. Ei fiind mai in varsta pot fi tentati sa resune numarul necunoscut si sa pice in plasa lor, asa stiind de aceasta pot evita, Multumim de informatiile suplimentare, sunt bine de stiut.

Melinda
Începător
chiar ieri cautam ceva pe google si instant imi apare Aniversare Safari sondaj, foarte veridic aparent, cat de des folosesc motorul de cautare, cat de des intru pe internet, cat de multumita sunt de viteza raspunsului etc, apoi apare ”alege partenerul tau de telefonie” apas sigla Orange fara ezitare, apare un numar de telefon si call, apas din curiozitate feminina (sa nu zic stupiditate) si incepe o serie de intrebari gen quiz, eu mare fan quiz raspund eroic la intrebari (ce nu se mai terminau) asteptand finalul, dar dupa vreo 10 minute imi vine mintea la cap si inchid, apoi dau la detectare numar de telefon si aflu ca vorbisem cu Belarus...binenteles am cost suplimentar aproape 3€ .numarul de telefon este 00375173333907 Atentie la neatentie! Cine face ca mine, ca mine sa pateasca !

Jay
Campion certificat
@Melinda, e foarte bine sa impartasim din experienta noastra, cu atat mai mult daca este de acest gen.. imi pare rau pentru ce ai patit, bine ca te-ai oprit totusi.. ca putea fi mai rau.. acum ai o experienta in plus, din care ai invatat.. 🙂

Melinda
Începător
Imi pare foarte bine ca am intrat in comunitate si imi pare rau ca abia acum am descoperit ca exista. Aici chiar gasesc raspunsuri la orice intrebare, oameni faini care te ajuta sa intelegi, sa cunosti, sa aflii lucruri interesante! Multumesc pentru apreciere!

mylly_71
Junior entuziast
e bine ca am primit sms-urile de atentionare altfel daca nu le-am fi primit, cine stie ce se putea intampla. in ziua de azi apar tot felul de situatii neplacute ca sa nu le spun altfel.

Carmen_7
Începător
De cateva zile la rand primesc si 2 sau 3 apeluri pe minut de la numere internationale ciudate. Este aproape imposibil sa imi folosesc telefonul sau sa muncesc pentru ca stau sa blochez numere incontinuu. Am sunat la voi in call center si solutia oamenilor "competenti" care lucreaza pentru voi a fost sa imi schimb numarul de telefon. Numar pe care il am de peste 10 ani. Mi s-a spus ca nu sunt prima care raporteaza aceasta problema, ca se stie de ea. Ce faceti ca sa o rezolvati? Ce termen de rezolvare aveti pentru aceasta problema? Mi se pare absolut inacceptabil sa ii spui clientului ca tu nu faci nimic sa rezolvi problema si ca trebuie sa blocheze MANUAL zeci de numere sau sa isi schimbe numarul.

Vio73
#StarMember & November Problem Solver
Și pe mine mă sună ceva numere din afară, inclusiv noaptea ( bine că îl țin pe silent), dar chiar nu știu dacă au vreo posibilitate de a bloca aceste numere, pentru că sunt convins că vor folosi altele. Problema poate apărea și dacă schimbi numărul, îți dai seama!