anulare
Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Ați dorit să scrieți: 

Înșelătoria se pedepsește și în România

Razvan
#StarMember

Ușor, ușor încep și noi să se miște lucrurile, în sensul că agenții de vânzări care încheie abonamente de telefonie mobilă sau alte servici conexe, fără acordul titularului, pot fi reclamați și trimiși pe mâna procuraturii.

Avem astfel un caz la Enel, în care un agent/mai mulți agenți de vânzări sunt trași la răspundere pentru înșelăciune și semnături falsificate.

În urmă cu o jumătate de an, HotNews.ro relata că mai mulți consumatori Enel au primit facturi uriașe la gaz unde figura un serviciu pe care ei nu îl solicitaseră. După ce au cerut lămuriri companiei, s-a dovedit că era vorba de contracte cu semnături false încheiate pe numele lor de către un agent, partener de vânzări al Enel. Facturile celor care au contestat serviciul au fost stornate și refăcute, iar serviciul a fost dezactivat. Compania spune că a sesizat parchetele competente și avertizează clienții să fie vigilenți când discută cu agenții care sună sau vin la ușă pentru a încheia noi contracte, să le ceară legitimația de serviciu și, dacă li se pare ceva suspect, să contacteze imediat compania.

 

  • Mai mulți clienți ai Enel s-au trezit că pe factura lor la gaze figurează un serviciu de asistență în valoare de peste 300 de lei, pe care nu l-au solicitat.
  • Au cerut socoteală companiei și așa au descoperit că semnătura lor fusese falsificată.
  • Reprezentanții Enel au precizat atunci că au primit aproximativ 20 de reclamații pe această temă, au stornat facturile și verifică la partenerii locali de vânzări să vadă ce s-a întâmplat.
  • După o jumătate de an și după o anchetă care a presupus verificarea semnăturilor, compania a dat dreptate clienților și a sesizat procurorii.

    „Referitor la solicitarea dumneavoastră, precizăm că circa 20 de clienți au transmis contestații scrise privind contracte de servicii cu valoare adăugată Asistență Gaz, intermediate de către un fost agent al unui partener de vânzări al companiei.

    Compania nu tolerează niciun fel de practici netransparente față de clienți, astfel că facturile celor care au contestat serviciul au fost stornate și refăcute, iar serviciul a fost dezactivat. Conform cadrului legal și procedural aplicabil, au fost transmise sesizări către organele de cercetare competente pentru verificarea situațiilor semnalate”, au precizat, pentru HotNews.ro, reprezentanții Enel Energie (devenită între timp PPC Energie).

    Agenții au obligația de a se legitima, iar clienții pot verifica identitatea lor la numărul 021.9977, au adăugat ei.

    Potrivit articolului 322 din Codul penal, falsificarea unui înscris sub semnătură privată, dacă făptuitorul foloseşte înscrisul falsificat ori îl încredinţează altei persoane spre folosire, în vederea producerii unei consecinţe juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă. Tentativa se pedepseşte.

    „Enel Energie și Enel Energie Muntenia nu tolerează aceste practici și depun eforturi constante pentru îmbunătățirea calității serviciilor oferite clienților, inclusiv prin instruirea periodică a agenților door-to-door cu care lucrează”, au mai transmis reprezentanții companiei.

    Aceștia au adăugat că Asistență Gaz este un serviciu destinat clienților rezidențiali care funcționează sub formă de abonament lunar pe care clienții îl pot plăti prin factura de gaz. În baza acestui abonament, clienții beneficiază de intervenții pentru defecțiuni urgente ale aparatelor consumatoare de gaz natural și de verificarea periodică, o dată la doi ani, a instalației de gaz de la locul de consum.

    Ce s-a întâmplat cu clienții Enel care s-au trezit cu semnătura falsificată și cu facturi uriașe la ...

    Sperăm ca după aceste cazuri mediatizate, ORO va dispune controale la magazinele proprii/partenere și sancționarea agenților care practică înșelătoria.

     

     

11 Răspunsuri 11

Pololică
#StarMember

Pana la controalele interne, as recomanda ca fiecare [client] sa-si verifice facturile si contractele pe care le vede in contul MyOrange.

Evident, nu sunt de acord cu mica ciupeala (si catre trebuie penalizata), dar ar fi ideal ca si pe partea de clienti sa nu mai fie situatii de genul "nu citesc factura, la ce-mi trebuie?" sau "de ce as face-o, am incredere". Am mai spus-o acum cativa ani: am avut o colega cu abonament la Vodafone si s-a trezit cu notificare ca are datorii dupa ce au expirat cei doi ani de contract. A fost mirata cum de mai are contract. Vodafone nu a avut nicio vina intruat cu totii stim ca perioada este minima, nu si maxima de furnizare a serviciilor si aceastea se prelungesc cu cate o luna de facturare.

Ca NB [Nota Bene]: poate ar fi bine sa avem si subiecte pe ... subiectul asa: cum se citeste o factura si cum se interpreteaza un contract. Increderea incepe sa fie faultata in sensul ca:

  • clientii nu prea mai respecta contractele si, uneori, mai ridica tonul fara a avea o baza
  • furnizorii de servicii introduc clauze mai mult sau mai putin intelese (suma finala este X, dar abonamentul din contract are o valoare mai mare si se aplica o reducere pana la valoarea negociata) si clientul, cu cat se apropie de finalul perioadei, are "sabia deasupra capului" cu penalizarile. Practica asta este la Digi (abonamentnul Digi Nelimitat 5E este, in contract, 10E). Deci reclama este ca serviciul este facturat la 5E, dar contractul spune ca pretul este 9.6E din care se scade 6.6E.

Doua mostre din contractul cu Digi:

Screenshot 2024-03-04 131008.pngScreenshot 2024-03-04 130955.png

And04
Senior

Multumim pentru topic, @Razvan ! Era si cazul sa se aplice sanctiuni...

Razvan
#StarMember

În piața telecom, totul a devenit o haiducie cu sprijinul instituțiilor statului. Punctual se mai rezolvă câte ceva. 

Anonim
Neaplicabil

Cazuri izolate.

In Romania înșelătoria este la "rang de arta".

Nu vad schimbări în viitorul apropiat.

Atenția și vigilenta sunt armele noastre împotriva acestor infractori.

Nu vă grăbiți la semnarea contractelor chiar daca este coada sau sunteți grăbit de operator.

Citiți cu atenție contractul și dacă ceva nu este in regula cereți lămuriri .

 

Cu adevarat la rang de arta a ajuns inselatoria in Romania. Cand vad ca incearca cineva sa ma traga pe sfoara stau si ma amuz cum i-a dus mintea sa ghiceasca asemenea inselatorii. Suntem si noi primii la ceva: la ingeniozitate si inovatie. 😂

Vio73
#StarMember

Salutare!

Mi se pare corect să fie pedepsiți, dar, din păcate, mai este mult până departe. Și mă refer aici că este foarte greu de dovedit așa ceva. Ci toate acestea, consider că este foarte bine că există un început în toate și trebuie să existe mult mai puține astfel de cazuri ( pentru că nu cred  că vor dispărea definitiv).

Mulțumim pentru topic, Răzvan!

Lucifer
Cunoscător

Salutare,

Sunt foarte amuzat cand citesc idei de genul: "In Romania înșelătoria este la rang de arta". Pai de unde bre stiti ca doar in Romania au loc inselatorii (la rang de arta) si acte de coruptie si in alte parti nu? Credeti ca in SUA, Germania sau alte tari mult mai bogate ca noi nu au coruptie si/sau inselatorie?

Stiu personal cazuri de inselatorie in Germania si nimeni nu zice nimic, iar daca la noi s-ar fi intamplat mizeriile respective, toata lumea ar tipa ca doar in Romania se poate asa ceva.

Spre exemplu in SUA la operatorii telecom se practica taxa de "activation fee" de vreo 10-15 USD. Mai pe romaneste se numeste taxa de activare abonament. Pai la noi iese cu scandal atunci cand abonamentul e marit cu 1 EUR unilateral cu posibilitatea de a inchide contractul fara nici o penalitate. Si nu numai. E plin pe acolo cu "junk fees" in mult mai multe industrii, nu doar in telecom. Gasiti pe youtube un reportaj cautatand "USA junk fees". E legal? Probabil. E moral? Nu! Se lupta guvernul cu "junk fees"? Da. De ce? Pentru ca alegatorii aka consumatorii au facut si fac galagie. Se pune problema ca doar in USA e posibil asa ceva? Nu.

In cazul de fata, au fost descoperite niste scamatorii la Enel. Primul pas faci galagie la Enel. Daca nu se rezolva mergi in instanta. In cazul de fata treaba s-a rezolvat la primul pas. Si nu, nu vreau sa aud ca in Romania nu poti castiga nimic in instanta, ia prea mult timp si e o bataie de joc.

Multumesc

Razvan
#StarMember

De acord, nu sunt ai noștri înaintași în prostii, însă oamenii trebuie să ia atitudine și agenților să le fie frică să mai facă acel abonament fără acord, știind că este pasibil de amendă/pușcărie.

Anonim
Neaplicabil

Eu sunt amuzat de fiecare dată când văd un comentariu de genul "și la alții e la fel".

Romania nu poate deveni un model pentru ceilalți noi suntem pe sistemul "copiatori"

Din păcate mai mult pe lucrurile negative și mai puțin pe cele pozitive.

Razvan
#StarMember

Din nefericire, România a importat practici, de-a lungul anilor, preponderent numai care nu au fost în beneficiul populației.

Lucifer
Cunoscător

Romania importa practicii din SUA si Europa de Vest pentru ca asa politicul cere. Ca tot am asteptam decenii la rand sa vina Americanii... Nu importam nimic spre exemplu din Polonia sau doamne fereste din Ungaria. Nu mai zic de Rusia because "muh Russia bad". Sau China, ca ne spioneaza prin dispozitivile Huawei. Pentru ca suntem cu Vestul, scuipam spre Est. Nu conteaza ca practicile sunt bune sau nu. In loc sa luam doar practicile bune din toate partile, noi facem geopolitica de bucatarie. Si intr-un final, tot noi avem de pierdut.

Nu este nimic gresit sa critici ce se intampla la noi in tara, dar este gresit sa aratam cu degetul si sa urlam ca doar la noi se intampla asta. Nu doar la noi. Peste tot e asa.