19-04-2026 07:08 PM - editat 19-04-2026 07:20 PM
Uniunea Europeană pregătește o schimbare importantă pentru piața de smartphone-uri, care va intra în vigoare din 2027. Practic, producătorii vor fi nevoiți să regândească modul în care își fac telefoanele, mai ales când vine vorba de baterie. Noile reguli spun că aceasta trebuie să poată fi schimbată ușor de către utilizator, fără unelte speciale sau proceduri complicate, lucru care merge împotriva direcției actuale din industrie.
Pe lângă faptul că bateria va trebui să fie ușor de schimbat, producătorii vor avea și o a doua obligație importantă: să folosească baterii mai rezistente, care să suporte mai multe cicluri de încărcare fără să se degradeze semnificativ. În același timp, se extinde și conceptul de „drept la reparație”, ceea ce înseamnă că brandurile vor fi obligate să asigure posibilitatea reparării telefoanelor timp de până la 10 ani de la achiziție.
La prima vedere, măsura pare una bună, însă rămâne de văzut ce impact va avea asupra prețului produselor.
Credeti ca producatorii se vor conforma sau vor obtine o amânare?
Sursa informatiilor: mobilissimo
la 20-04-2026 10:17 AM
@Radutuby Sunt surprins de acest comentariu, ca si utilizator iți dorești sa plătești cat mai puțin pentru o reparație tocmai pentru a prelungi durata de viată a unui produs si sa nu fie nevoie sa scoți din buzunar un salariu(sau mai mult) in fiecare an pentru un nou telefon/device.
In acest moment plătim foarte mult pentru orice tip de reparație, o curățare de casca(acel difuzor din partea de sus) costa 89 de lei la HUAWEI acum 2-3 ani, enorm de mult.
Ma bucur ca avem legislație de genul si ma bucur ca UE merge pe idea "Right to Repair".
Eu m-am saturat sa aleg un produs nou in detrimentul de al repara pe cel vechi tocmai pentru ca reparația e foarte scumpa.
O economie sănătoasă are nevoie de un echilibru între consum și investiții. Fără o bază solidă de producție și educație, consumul nu face decât să "ardă" resursele acumulate anterior, fără a crea valoare nouă pentru viitor.
Economiile moderne se bazează pe inovație, nu pe consum, dar asta e o alta discuție care poate fi abordata separat.
la 20-04-2026 10:30 AM
Înțeleg perfect îngrijorarea legată de costurile reparațiilor și sunt de acord că, ideal, ar trebui să fie mai accesibile.
Totuși, cred că trebuie păstrat un echilibru: dacă repararea devine mult prea ușoară și ieftină, există riscul ca producătorii să vândă mai puțin, iar asta poate duce fie la prețuri mai mari, fie la mai puține investiții în inovație.
Nu spun că „Right to Repair” e greșit din contră, aduce beneficii clare pentru consumatori. Dar efectele nu sunt doar pozitive; pe termen lung, pot schimba modul în care funcționează piața.
Ideea de bază e că avem nevoie și de consum, și de inovație nu doar de produse mai ușor de reparat, ci și de un ecosistem care să susțină dezvoltarea continuă.
la 20-04-2026 10:55 AM
Au fost producatori care au inclus modularitatea in produs (Proiectul ARA al celor de la Google, LG G5 sau Fairphone, ca sa numesc doar trei priecte mai cunoscute) dar au fost un esec sau intampina probleme de dezvoltare. Problemele pe care le vad ar fi:
Astea ar fi in mare minusurile pe care le vad implementate in "right to repair". Eu as pune un telefon la care bateria se poate schimba de catre utilizator langa un telefon capsulat. Va fi o diferenta de 2-3mm, care pot insemna o baterie mai mare la telefonul capsulat, un design mai subtire (slim), mai finut, etc.
PS: nu stiu in domeniul IT, dar in domeniul auto stiu ca producatorii sunt obligati sa ofere piese de schimb timp de 8 ani de la iesirea din fabricatie a unui model (adica, daca avem un autovehicul care a fost produs intre 2010-2020, producatorul trebuie sa mai produca piese de schimb pana in 2028 [ca piese originale, nu aftermarket]).
la 20-04-2026 11:25 AM
Da, ai dreptate, dar trebuie luat în considerare că un telefon cu baterie detașabilă nu va primi și nici nu poate obține certificare de rezistență la apă, iar aceasta este una dintre caracteristicile definitorii ale telefoanelor flagship. Eu aș opta pentru kituri de reparații, precum cele oferite de iFixit.
20-04-2026 11:36 AM - editat 20-04-2026 02:19 PM
Samsung Galaxy XCover7 Pro Enterprise Edition
la 20-04-2026 11:41 AM
Sistemul de etanșare e diferit chiar dacă are IP68,
nu este la fel de „sigilat” ca un flagship (ex: S25 Ultra)
Si apoi este rugged, total din alta categorie.
la 20-04-2026 11:45 AM
Dacă există cu adevărat dorință din ambele părți, cu siguranță se vor găsi soluții.
Am încredere că, în timp, aceste măsuri vor aduce beneficii reale clienților.
la 20-04-2026 11:48 AM
Soluții pot exista oricând, însă dezvoltarea unor produse cu concepte diferite va necesita, cel mai probabil, mult timp pentru cei care le vor crea.
la 20-04-2026 11:50 AM
Trebuie sa incepi de undeva. Avem timp, încă suntem tineri.🙂
la 20-04-2026 06:28 AM
Nu se pune problema de reparatie a telefonului. Este vorba de inlocuirea unei componente (bateria).
20-04-2026 06:30 AM - editat 20-04-2026 06:31 AM
Cu tot respectul, dar înlocuirea unei baterii intră în categoria reparabilității.🙂
20-04-2026 06:34 AM - editat 20-04-2026 07:19 AM
Adevarat (dar nu mai intra in categoria service). În schimb implica un cost mai mic pentru utilizator. Plus, ca in trecut era posibil acest lucru. Chiar si acum la unele telefoane. Nu are de ce să-i afecteze pe producatori, poate pe intermediari.
la 20-04-2026 09:20 AM
Nu stiu de ce, dar cam tot ce a fost in favoarea clientilor a reidicat pretul. Asa cum era de asteptat la partea de soft (mai multi ani de actualzari), ma astept ca transpunerea sa implice o oarecare ridicare a preturilor de vanzare intrucat rulajul telefoanelor (ca produs complet) ar putea scadea.
In teorie, UE are urmatoarele directive (implementate sau inca nu):
Daca tot am avut recent un topic pentru Samsung A57 (nu are legatura directa cu discutia, dar este un bun ecemplu, fiind telefon proaspat lansat), am vazut ca mai multe recenzii asupra telefonului spun ca nu este o diferenta notabila fata de versiunea anterioara (A56) si nu prea este recomandat achizitia daca ai un A55 sau A56. Ma gandesc ca aceasta noua implementare obligatorie (inlocuirea mai usoara a bateriei) sigur va adauga un cost suplimentar la vanzare, A57 fiind deja "tras de maneca" pentru pretul recomandat (nu prea justificat pentru ce ofera).
la 20-04-2026 09:26 AM
În ultimii ani, furnizorii nu au venit cu prea multe noutăți care să schimbe cu adevărat jocul. Telefoanele premium pot fi, fără îndoială, păstrate mai mult timp, iar una dintre problemele frecvente este bateria. Personal, dacă aș putea schimba bateria fără a fi necesare echipamente speciale, aș face acest lucru o dată la 2–3 ani. Mai bine așa.
Cat despre portul usb C, cea mai buna decizie. Am in casa acum numai un singur model de cablu.
la 20-04-2026 09:41 AM
O standardizare generala este binevenita, buba e modul in care clientul final va plati pentru aceasta standardizare.
Ce ma cam deranjeaza: in loc sa vina natural de la producatori, implementarea trebuie facuta prin cu forta (in mod normal, un set de recomandari ar trebui sa ramana... recomandari). Probabil am fost unul din cei care au luat la ochi Apple (legat de implementarile software). Nu ar fi o problema intarzierea, dar cand o piata de vanzare are nativ o functie, iar alta (UE) trebuie sa primeasca o actualizare [daca o primeste] la cateva luni dupa achizitia produsului mi se pare... greu de inghitit intrucat pretul cerut este acelasi si pentru piata europeana, cat si pentru celelalte.
@Orange Romania S.A. 2026
Cod unic de înregistrare: 9010105
Numar inregistrare Registrul Comertului: J1996010178400
Sediul social: Clădirea Tandem, Strada Matei Millo, nr.5, Sector 1, Bucuresti
Certificatul Tip de furnizor