anulare
Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Ați dorit să scrieți: 

Avertismentul Orange - Frauda de tip Wangiri

FaraUnID
Campion certificat

Orange România, cel mai mare operator de pe piața locală de telefonie mobilă, avertizează clienții să fie atenți la fraudele de tip wangiri. Mesajul primit de toți clienții companiei, prin SMS:

 

„Îți atragem atenția asupra fraudei de tip wangiri, prin care persoane necunoscute încearcă să obțină câștiguri ilegale prin apelarea unor numere aleatoare. Îți recomandăm să nu suni înapoi numere necunoscute de la care ai apeluri pierdute, cu prefixe internaționale ale unor țări exotice. Detalii pe http://www.orange.ro/fraud”.

 

Orange are o pagină dedicată în care la arată clienților cum se pot feri de aceste fraude https://www.orange.ro/termeni-si-conditii/#tentativefrauda

 

CE ESTE WANGIRI?

 

Numele acestui tip de fraudă provine din Japonia, unde înseamnă „sună o dată și închide”. Escrocheria a mai fost folosită și în trecut în România.

 

Autorii infracțiunii generează, de pe numere internaționale cu supra-taxare, apeluri bulk către numere aleatoare. Celor care răspund sau sună înapoi li se solicită să rămână cât mai mult timp conectați în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factură.

 

Apelurile în masă sunt date cu ajutorul unor programe care automatizează procesul. Uneori, cei apelați aud reclame la diferite produse și servicii, fiind îndemnați să sune înapoi.

 

Pentru a nu fi buni de plată, utilizatorii nu trebuie să răspundă la apeluri neașteptate, primite de la numere internaționale. De asemenea, pentru a nu cădea în plasa celor care folosesc metroda wangiri, utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă nu trebuie să sune nici la apelurile ratate care sunt suspecte.

 

PREVENIREA TENTATIVELOR DE FRAUDA

 

De-a lungul timpului, ne-au fost semnalate tentative de fraudă prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice, social media sau prin alte mijloace de comunicare. Uneori, acestea pot părea inițiate de Orange, dar, în realitate, sunt efectuate de persoane care nu reprezintă Orange și au scopul de a obține câștiguri nejustificate.

 

Încercările de fraudă pot fi identificate după următoarele indicii:

  • Îți sunt solicitate informații confidențiale
  • Se impune trimiterea unui răspuns urgent
  • În mesajele e-mail sunt incluse adrese web similare celor deținute de diverse organizații legale, dar având denumirile ușor modificate
  • În mesajele e-mail sunt incluse linkuri către pagini similare unor organizații legale, dar având adresa web ușor modificată
  • Ți se solicită să tastezi pe telefon coduri, să confirmi datele de autentificare din contul tău Orange sau să te autentifici în contul tău Orange pe o pagina web falsă pentru a primi diverse premii în urma unor tombole sau concursuri care nu sunt reale, pentru a beneficia de reduceri sau de activarea unor noi servicii
  • Aceste solicitări pot veni inclusiv din partea unor conturi false de Facebook cu numele Orange România, care comentează în pagina noastră oficială dar care nu sunt autentice
  • Ți se solicită să transferi o sumă de bani, printr-un serviciu specializat sau prin bancă, pentru a rezolva o situație urgentă, de care ai fost informat în cadrul apelului respectiv
  • Ți se solicită semnarea unui contract de servicii sau schimbarea cartelei SIM în schimbul unor beneficii financiare sau de altă natură
  • Ai apeluri pierdute pe telefon de la numere necunoscute, cu prefixe internaționale din zone exotice. Apelând înapoi ți se solicită să rămâi cât mai mult timp conectat în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factura de servicii.

 

CUM TE POTI PROTEJA?

  • Cea mai sigura masura de prevenire a unei posibile fraude este sa nu dai curs solicitarilor dintr-un mesaj suspect.
  • Nu furniza informaţii confidentiale unor persoane necunoscute, indiferent de modalitatea de comunicare: apel, sms, whatsapp, e-mail, retele de socializare, etc.
  • Inainte de a intreprinde orice actiune sugerata de un necunoscut (de exemplu: furnizare date personale, transfer de bani, reincarcare cartele pre-platite) verifica informatia cu cineva de incredere.
  • In cazul in care ai comunicat unor persoane necunoscute parole sau coduri de identificare iti recomandam sa le schimbi imediat si sa blochezi conturile respective.
  • Nu da curs niciunei solicitari de a divulga codul PIN, parola, numarul de card. In cazul in care ai dezvaluit informatii despre un cont sau un card bancar iti recomandam sa anunti imediat banca.
  • Verifica cu atentie expeditorul, continutul mesajelor, link-urile si fisierele primite prin e-mail.
  • Nu suna inapoi numere necunoscute de la care ai apel pierdut, mai ales daca au prefixe internationale.
  • Seteaza parole, sigure si diferite, pentru fiecare din echipamentele sau conturile de utilizator detinute.
  • Nu lasa echipamentele neblocate atunci cand nu le utilizezi sau le lasi in spatii publice.
  • Actualizeaza periodic versiunea de software instalata pe echipamentele pe care le folosesti (telefon mobil, tableta, laptop, ruter, smart TV, etc.).
  • Utilizeaza conexiuni la retele de internet securizate, instaleaza un program anti-virus si protecţie de tip firewall pe care sa le actualizezi permanent.
  • În cazul în care pierzi sau ți se fură telefonul mobil, iti recomandam să soliciți imediat blocarea cartelei SIM.

 

Orange nu solicită clienților săi prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice sau prin oricare alte modalități informații referitoare la conturi bancare, parole personale sau coduri de reîncărcare. Aceste informații sunt strict confidențiale și nu trebuie comunicate. În caz contrar îți asumi întreaga responsabilitate.

 

Dacă identifici o tentativă de fraudă, te rugăm să ne contactezi cât mai repede la adresa de e-mail serviciul.clienti@orange.ro sau la Serviciul Clienți Orange prin apel la 300 (gratuit de pe abonamentul tău Orange)/0374300300 (gratuit de pe telefonul tău cu cartelă Orange PrePay).

31 Răspunsuri 31

FaraUnID
Campion certificat
@Carmen_7 Trebuia sa le spui ca daca schimbi numarul o sa schimbi si reteaua. Sa vezi care era reactia consultantului !!!! Pe langa blocarea acelor numere ar mai fi varianta setarii telefonului sa ignore apelurile care vin de pe numere care nu se afla in salvate in agenda.

FLo1
#StarMember
@Carmen_7: La un asa "cearsaf" de numere internationale, daca problema se repeta zilnic, atunci nu iti pot spune decat 2 variante, pentru ca a 3-a "accepta situatia" nu e chiar o solutie. Asadar, fie schimbi numarul si scapi cel mai usor si fara complicatii (cum sugerau si cei de la Orange), fie alegi sa nu mai folosesti numarul in apelurile cu "STRAINI", adica sa nu te apeleze nici un numar care nu-l ai in lista de CONTACTE. Pentru varianta aceasta, ai avea posibilitate de blocare / respingere automata a oricarui numar necunoscut. Daca iti convine... ok. Orange nu iti va putea bloca numerele de internationale pentru ca atunci nu vei putea primi nici un apel, desi uneori poate ai nevoia sau chiar pe cineva care te suna din afara tarii. Analizeaza, alege si revino cu un feedback in Comunitate.

FaraUnID
Campion certificat
De regula acest tip de frauda de tip Wangiri, sunt initiate de pe numere te telefon din destinatii extotice bananiere si pentru care au nevoie de un GPS pentru a le putea identifica corect pe harta lumii. Statistic vorbind, cati romani apeleaza sau sunt apelati frecvent international din tari precum Zimbabwe, Borswana, Tanzania, Namibia, Zair, Kenya, Zambia, etc? Orange poate restrictiona accesul catre aceste destinatii,cu exceptia numerelor de telefon ale misiunilor diplomatice si a numerelor de urgenta din tarile respective, deoarece au tehnologia necesara. Nu vor face acest lucru pentru ca ar insemna sa-si taie singuri craca de sub picioare dpv al veniturilor.

Danny68
Începător
În data de 25.09.2020, ora 23.43, am primit un apel de la nr. +94213088361. Crezând că este din Italia, am răspuns, dar imediat s-a întrerupt!!! Am văzut că nu este cunoscut, nu am sunat înapoi, dar căutat pe internat și am aflat că este din Sri Lanka, cred că este din această categorie ”wangiri”... Ceva mai târziu (la ora 01.51) sună scurt și nr. +94212000261!

isva1001
Junior
Va salut cu respect si felicitări pt ceea ce faceti in aceasta comunitate! Doar am vrut sa raportez si eu ca in minunata zi ploioasă de 27.09.20 la 09:00 înainte de vot ma suna SRI LANKA Wangiri. +94 242 226 076.. Sigur nu o fi fost ambasadorul României Blocat desigur la lista neagră J5 2017 A9 Stima

DanielaH
Moderator
@isva1001, ne bucurăm că ești alături de noi în Comunitate și îți mulțumim că ai împărtășit cu noi această experiență. Foarte bine că ai blocat numărul și nu ai sunat înapoi.

FLo1
#StarMember
Am fost sunat de un numar din Sri Lanka. Atasat un screen shot cu detaliile numarului la care nu am avut curajul sa raspund. -------- Editat e doar o sesizare plictisitoare. 😞

Miha_Z
#StarMember
@FLo_1 mai haios era mesajul needitat. ;) Cum ai dedus ca apelantul era o "ea"? :))

FLo1
#StarMember
@Miha_Z: M-am gandit că e mai ”etic” și civilizat. Că doar și în SriLanka or fi tot oameni. Dar nu spun mai multe că se editează și nu mai dă bine.

Jay
Campion certificat
@Miha, era mai haios, dar, ca o gluma intre prieteni, ceea ce nu se aplica in cazul de fata..

FLo1
#StarMember
Deci revin cu.... experiențe nesolicitate: uite aici un "tanzaniez" care azi m-a vizitat, dorind să il apelez pe seara m-a căutat. Degeaba i-am răspuns doritor de dialog, totul a fost în zadar, doar un simplu monolog. Că m-ar fi jefuit? Nu vă-ngrijorați subit, că pe SIM e zero credit. Însă pot ca să vă spun, că după ce am închis înteresant s-a activat o opțiune de reapelare automată a numărului respectiv. Bineînțeles, nu am apelat, dar toată povestea pe astfel de încercări se bazează: reapelarea pentru taxarea involuntară. Deci fiți cu bagare de seamă și nu apelați, chiar dacă răspundeți inițial. O seară plăcută.

jhondoeIC
Începător
Salut. Am primit sms la intervale diferite precum ca sunt abonat la 7minfittv. Din cost control am aflat ca deja am de platit aproape 10 euro. Nu am putut sa iau legatura cu cu Relatii Clienti din cauza tehnologiei robotizate. Am gasit într-un tarziu un nr cu plata la Relatii Clienti. Am luat legatura rapid, am explicat, dar, pentru rezolvarea problemei mi-au dat sa sun exact la numarul de telefon care ma fraudeaza. Bine inteles ca duminica nu au program. Ce este de facut? Unde sa mai sun? Unde denunt frauda?

DanielaH
Moderator
Salut, jhondoeIC! Dacă identifici o tentativă de fraudă, te rugăm s-o raportezi cât mai repede la adresa de e-mail serviciul.clienti@orange.ro sau la Serviciul Clienți Orange prin apel la 300/ 0374300300.

Gabriel1409
Începător
Pana acum cateva zile telefonul surorii mele apela numere din agenda repetitiv. eu am avut de la ea 10 apeluri unul dupa altul. dupa ce i-am blocat numarul, m-am trezit ca ma suna numere necunoscute si ma intreaba de ce i-am sunat. si le-am spus ca nu am sunat deloc, urmand ca ei sa completeze faptul ca i-am apelat de 4 ori. cum pot solutiona acest lucru ?

Vio73
#StarMember
Cred că numai să dai resetare la telefon. E virusat.