anulare
Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Ați dorit să scrieți: 

Apeluri cu numere spoof-uite tot mai frecvente. Ce soluție exista din partea operatorului?

OrangeCustomer1
Explorator

Bună, dragilor. 

Va scriu deoarece în ultima perioada primesc apeluri cu numere false, spoof-uite. Ce înseamnă asta? Cineva a reușit să găsească o metoda prin care poate apela cu identitate falsa, iar, evident, dacă răspunzi, vei fi "marcat" ca utilizator activ și vei fi bombardat de alte cele după. Dacă suni înapoi, evident ca suna la persoana care nu știe nimic, pentru ca nu a apelat. Mai am un prieten care a pățit la fel, dar sigur nu suntem doar noi impactati, iar recomandarea DNSC a fost sa ne adresam furnizorilor de servicii. Ce nu înțeleg eu cum este posibil sa spoof-uiesti numerele de telefon, nu ar trebui ca platforma sa permită asa ceva. As vrea sa știu și eu ce masuri ia Orange în aceasta privința pentru ca nu este deloc ok. 

12 Răspunsuri 12

mihai_13
Maestru

tare faza.. nu stiu cum reusesc(cred ca scrie ceva pe net dar nu am citit) si Da ce face portocala in directia asta !?

de exemplu nr meu este 0744681xxx  si am fost sunat de care numere cu aproximativ  la fel cu al meu  !!!  vezi primele 3 numere... bine inteles ca le am blocat...

WhatsApp Image 2025-09-24 at 00.14.22.jpeg

OrangeCustomer1
Explorator

La fel am pățit și eu , tot cu ultimele cifre diferite. Dar degeaba le-as bloca, pentru ca ăștia găsesc mereu alte numere de pe care sună. Am primit și apeluri de la prefix inexistent chiar. Este ceva de neimaginat cum poți apela cu o identitate falsa. Nu ma așteptam ca în 2025 sa fie ceva la ordinea zilei asa ceva, chipurile, teoretic cu tehnologie atât de avansata. Ba chiar aceste situații sunt foarte periculoase pentru ca nu știi niciodată cine unde suna și ce face. 

OrangeCustomer1
Explorator

Am găsit ceva, la americani este cerință legala implementarea STIR/SHAKEN. Asa se numește ceea ce ei folosesc și a redus foarte mult apelurile frauduloase. În Europa, aparent nu exista un sistem standardizat și fiecare face ce considera... Iar ca sistemele stea sa funcționeze, operatorii trebuie sa colaboreze între ei pentru a putea sa își interconecteze rețelele cu aceste noi metode de criptare digitala. 

Pololică
#StarMember

Salutare!

O mica definire a unui astfel de apel (Spoof Call). La americani este destul de usor sa folosesti un numar de telefon (Google Voice ofera pentru SUA numere gratuite, chiar se pot porta numere catre Google). FCC (o insitutie echivalenta cu ANCOM si ANPC la un loc, plus alte cateva similare din Romania/UE) a avut nevoie de ceva timp sa poata crea spatiul legislativ. Plus ca acolo, pasii legali sunt destul de diferiti fata de Romania si UE: Presedintele SUA (indiferent de nume) este si seful Guvernului si atributiile sunt simtitor mai mari decat omologii de peste ocean, unde puterile statului sunt impartite pentru a nu se abuza de ele (o diferenta de mentalitate si viziune politica. Discutia e lunga si nu vad rostul ei aici.)

Pe scurt: americanii se misca mai repede intrucat ei au fost primii care s-au lovit (si se lovesc in continuare) de apeluri SPAM si Spoof, operatorii fiind obligati sa creeze solutii de blocare. Evident, costurile finale sunt suportate de utilizatori. La un mic ochi aruncat peste preturi, sunt convins ca la un pret echivalent de 10E, in SUA nu vede nimeni nelimitat si cu viteza maxima suportata de retea. Nu mai zic de alte beneficii suplimentare.

In UE, procesul este destul de anevoios prin prisma faptului ca toate tarile membre trebuie sa dezbata si sa-si ofere acordul, la care se adauga, de obicei, 2 ani de implementare la nivel national.

PS: zilele astea auzisem o stire privind un raport cu Cookies. Se pare ca in 15 ani, desi UE a impus ca utiliatorul final (adica noi) sa isi dea acceptul la ce anume se vor folosi acele Cookies cand intram pe site-uri, nu s-a produs efectul scontat (adica, efectul Next-Next-Next, sau Ok, Yes, Accept, etc). Aproape nimeni nu citeste la ce vor fi folosite si se vca merge pe un accept general din browser (presupun ca dai acceptul in browser la ce anume vrei si el va da mai departe accepturile convenite).

Dimitrie569
Cunoscător certificat

Cred că eu sunt printre puținii care dau "resping toate" pe majoritatea site-urilor 🙂

Nu ești singurul. Dacă nu am "respinge toate" sau "refuz", mai abitir ma uit să văd de unde îmi exprim refuzul. 

DanielaH
Moderator

Salut!

Genul de apel reclamat este unul de tip spoofing. Spoofing-ul este un tip de fraudă cibernetică în care un atacator își deghizează identitatea, adresa de e-mail, numărul de telefon sau site-ul web pentru a părea o sursă de încredere, cum ar fi o bancă, o entitate de notorietate sau chiar un coleg/ o ruda. Scopul este de a câștiga încrederea țintei pentru a fura bani, informații personale/ sensibile sau de a răspândi programe malware. Spoofing-ul poate avea loc prin e-mailuri false, apeluri telefonice false, site-uri web frauduloase sau chiar metode mai tehnice, cum ar fi falsificarea IP, DNS sau GPS. 

Spoofing-ul este o fraudă internațională, nu se manifesta doar în România. De cele mai multe ori apelurile mascate nu vin din național, ci din internațional, fraudatorii utilizând aplicații cu ajutorul cărora generează apeluri folosind orice identitate, din orice țară. Conform reglementarilor ANCOM, operatorii pot bloca apeluri de tip spoofing originate în afara teritoriului României către numere naționale și care prezintă ca identificator al liniei apelante fie numere din Planul Național de Numerotație (PNN), altele decât cele din domeniile 0Z = 06 sau 0Z = 07, fie numere care prezinta codul de țară al României, + 40, dar care nu respectă structura resurselor de numeroțatie prevazută de Plan.

ANCOM încurajează utilizatorii să manifeste în continuare prudență deosebită și să își ia măsuri de precauție în situația în care primesc apeluri de la numere de telefon suspecte:

  • să verifice identitatea apelantului;
  • să nu ofere date personale prin telefon (date de identificare, date bancare, parole, PIN-uri etc);
  • să își actualizeze soft-urile și aplicațiile de pe telefon în mod constant;
  • să raporteze aceste situații către autorități.

 

Orange recomandă clienților săi păstrarea în siguranță a parolelor, a datelor personale și a informațiilor sensibile. 

Mai multe detalii despre cum vă puteți proteja aici:  https://www.orange.ro/termeni-si-conditii/#tentativefrauda

OrangeCustomer1
Explorator

Mulțumesc pentru recomandări @DanielaH , dar acestea sunt generice, nu ajuta... Eu de exemplu îmi iau toate masurile posibile, atât cât pot face asta din postura de client. Eu mă refer aici cum poate operatorul identifica aceste apeluri cu identitate falsa și ce face pentru a bloca și depista aceste situații. Și ieri am avut un apel fals, pe alt număr. Eu nu am sunat înapoi, dar majoritatea sigur suna sau răspund la aceste apeluri, iar în momentul ala, atacatorii știu ca linia e activa și folosita de cineva. Soluția cu nu a răspunde la apeluri și a nu suna înapoi nu e potrivita pentru oricine, evident. Conștientitez ca 100% nicio măsură nu va fi completa, dar ceva trebuie sa se facă pentru a stopa marea majoritatea a apelurilor cu identitate falsa care pun în pericol milioane de clienți. 

OrangeCustomer1
Explorator

În mediul profesional în care activez eu, un astfel de răspuns evaziv nu ar fi acceptat și ar fi considerat absolut nesatisfăcator - eu trebuie sa spun clar ce fac și ce soluții am. Asta aștept și de la Orange, ca e ditamai operatorul. 

Caută în engleză ceea ce dorești; să vezi cum te bombardează cu rezultate 🙂 acu... dacă ai timp să piepteni tot internetul pentru a afla răspunsul.

ai putea găsi, la secțiunea How does caller ID spoofing work?, Aici niște informații.

Se pare că există și scripturi care fac această treabă: https://github.com/InterLinked1/orange-box 

OrangeCustomer1
Explorator

Simt nevoia sa precizez ca nu este un atac la propria persoana către tine, @DanielaH , ci ma refer la Orange ca la un întreg. Știu ca tu ai mereu intenții bune și încerci sa ajuți atât cât pot și mereu am apreciat intervenția ta pentru care îți mulțumesc și de data aceasta. Eu mă refer, că, atunci când există o relație contractuala business între două părți, trebuie să existe și o comunicare profesionala, clară, completă și care răspunde solicitărilor cu rezoluții reale. Ca să fac o paranteza, am avut un mare client international la un moment dat care mi-a zis "deci practic nu aveți soluție pentru situația noastră. "