anulare
Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Ați dorit să scrieți: 

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță

Anonim
Neaplicabil
ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță
 
MCostel_0-1721978605978.png

În contextul călătoriilor de vară și al altor activități în zonele de graniță ale României, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) atrage atenția utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă asupra riscului de roaming involuntar în peste 350 de unități administrativ-teritoriale din județele de graniță. Intrarea în roaming involuntar poate genera costuri suplimentare semnificative pentru apeluri, mesaje și date mobile, chiar și în cazul în care utilizatorii nu au trecut efectiv granița.

În conformitate cu Legea nr. 255/2023, ANCOM a identificat unitățile administrativ-teritoriale cu risc de roaming involuntar și a publicat lista acestora aici. Autoritatea va informa primăriile, consiliile județene și Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii despre UAT-urile incluse în lista cu risc de roaming involuntar pentru a lua măsurile administrative corespunzătoare impuse de legislația în vigoare.

Ce este roamingul involuntar?

Roamingul involuntar apare atunci când telefonul mobil se conectează automat la rețelele de telefonie mobilă din țările vecine în timp ce utilizatorii se află în zonele de graniță ale României. Această situație poate apărea atunci când semnalul rețelei de telecomunicații dintr-o țară vecină este semnificativ mai puternic decât cel al rețelei utilizatorului, în zonele cu acoperire slabă a rețelei utilizatorului final (semnal slab sau la limita de sensibilitate) sau în cazurile de indisponibilitate temporară a semnalului din rețeaua utilizatorului final (de exemplu, din cauza unor incidente sau lucrări programate).

Principalul risc asociat cu roamingul involuntar constă în faptul că acesta generează costuri suplimentare, utilizatorii putând fi taxați cu tarife de roaming internațional pentru apeluri, mesaje și date mobile, chiar dacă nu au trecut efectiv granița.

Zonele cu risc

Atenție! În special la granița cu Republica Moldova, Serbia și Ucraina costurile suplimentare pot fi substanțiale, deoarece în aceste țări, care nu sunt membre UE, nu se aplică tarifele de roaming reglementate la nivelul Uniunii.

ANCOM a identificat 356 de unități administrativ-teritoriale cu risc de roaming involuntar, situate în județele de graniță: Mehedinți – 33 UAT-uri, Timiș – 31 UAT-uri, Botoșani – 29 UAT-uri, Satu Mare – 28 UAT-uri, Bihor – 26 UAT-uri, Iași – 22 UAT-uri, Dolj – 21 UAT-uri, Caraș-Severin – 19 UAT-uri, Suceava – 19 UAT-uri, Giurgiu – 15 UAT-uri, Arad – 15 UAT-uri, Constanța – 13 UAT-uri, Călărași – 13 UAT-uri, Vaslui – 13 UAT-uri, Tulcea – 13 UAT-uri, Galați – 11 UAT-uri, Maramureș – 11 UAT-uri, Teleorman – 14 UAT-uri și Olt – 10 UAT-uri.

Harta Aisemnal.ro

Pentru a evalua riscul de roaming involuntar și pentru a verifica nivelul de semnal din România, ANCOM recomandă utilizarea hărții interactive disponibile pe Aisemnal.ro. Această platformă reflectă acoperirea cu semnal mobil pentru tehnologiile 2G, 3G și 4G pentru fiecare dintre operatorii mobili activi pe piața din România. Harta urmează să fie actualizată în ultimul trimestru al acestui an și permite utilizatorilor să identifice cu precizie locațiile cu semnal puternic și să ia măsuri preventive pentru a evita conectarea automată la rețele străine, care poate genera costuri suplimentare.

Recomandări pentru utilizatori

Pentru a evita costurile suplimentare asociate cu roamingul involuntar, ANCOM recomandă utilizatorilor:

  • să selecteze manual rețeaua de telefonie mobilă pentru a evita conectarea automată la o rețea străină.
  • să verifice setările de roaming ale telefonului și să dezactiveze roamingul de date în zonele de graniță.
  • să monitorizeze mesajele de bun venit primite de la operatorii străini care informează despre activarea roamingului.
  • să verifice tarifele de roaming aplicabile la operatorul lor de telefonie mobilă pentru a anticipa costurile posibile.

Ce trebuie să facă utilizatorii dacă sunt afectați de costuri suplimentare?

Dacă utilizatorii observă că au fost taxați pentru roaming involuntar, trebuie să contacteze imediat serviciul de relații cu clienții al operatorului de telefonie mobilă pentru clarificări. În cazul în care problema nu este rezolvată, utilizatorii pot adresa o plângere către ANCOM, conform pașilor descriși aici.

Mai multe informații sunt disponibile pe site-ul InfoCentru ANCOM la secțiunea Roaming involuntar (de graniță) și pe harta interactivă Aisemnal.ro.

Sursa articol: mobile-news.ro 

12 Răspunsuri 12

Vio73
#StarMember & September Problem Solver

Salutare!

Da, sunt de multă vreme publice aceste avertismente. Orice om responsabil ar trebui să fie foarte atent când ajunge în zonele de graniță sau în apropierea acestora, mai ales dacă vecinii sunt țări non SEE și se pot face costuri enorme, dacă nu ești atent. Sunt destui care ignoră și mesajele de avertizare, din păcate, iar ulterior nu știu ce s-a întâmplat!

Oricum, au mai fost destule discuții și pe aici!

Mulțumim!

Razvan
#StarMember

Tocmai și pentru acești clienți care stau în UAT-uri cu state nonSEE, ar trebui dezactivat activarea automată a opțiunilor de roaming, mai ales pe zona de granița de-a lungul râurilor Prut și Tisa și a fluviului Dunărea rămâi fără semnal de la operatorii locali și intră cei din Moldova, Ucraina și Serbia.

Nu cred ca s-ar putea face asta (cel putin nu fara costuri simtitoare din partea operatorilor si ghici cum se recupereaza costurile). E mai usoara informarea utilizatorilor sa fie ei atenti la consum (nu de alta, dar am intalnit romanasi care spuneau ca au nelimitat si ca de ce sunt taxati in roaming pentru ca s-au uitat la youtube... desi informarea exista in mai multe parti).

Pololică
#StarMember

Nu s-au saturat de informarea asta? Parca e de-o viata...

Anonim
Neaplicabil

Însă cei care au aceasta problema nu au dispărut.

Poate aceste informări periodice pot avea un rol util.

Un impact pozitiv, mai ales în cazul utilizatorilor noi.

Sunt informari, dar clientii tot reclama ca s-au conectat si se jura ca nu au iesit din tara, nu conteaza ca sunt langa granita... Nu vorbim de ieri, de azi, ci de cativa ani de informare. Nu da ceva cu virgula?

Primii 2-3 ani as intelege (desi nici atunci, ca asa a fost din totdeauna in zonele de granita), dar pentru ultimii 5-6 ani nu prea mai vad scuze.

Caz concret: cand am fost cu soacra la bulgari, i-am facut un mic instructaj inainte de plecare (cam cu o saptamana):

  • cand vom fi la vama (si in perimetrul vamii) semnalul s-ar putea sa fie inexistent cam 1-2 km;
  • dupa ce prindem semnal de bulgari, netul nu va mai fi nelimitat (am fost intrebat de ce si rapunsul a fost simplu: roaming = "chirie" de antena la altul si exista o "intelegere" pentru un consum raportat la valoarea abonamentului).
  • cat am fost acolo, nu s-a uitat pe tiktok si youtube decat la hotel pe WiFi. A inteles ca are o cantitate limitata privind internetul

 

Anonim
Neaplicabil

Apar utilizatori noi in permanenta.

Orice măsuri care pot ajuta la prevenirea acestor situații sunt binevenite.

Poate ar fi bine sa nu ne mai cocolosim asa. Doi pensionari au inteles (soacra la aproape 60 de ani si tata la aproape 70 de ani) cum stau lucrurile cu roamingul. Doar o mica discutie in familie. Oare e greu sa se informeze si prin alte mijloace (familie, vecini sau primari)? Bag de seama ca degeaba se uita la televizor (ca se dau informatiile asta si acolo)...

Anonim
Neaplicabil

Pai in cazul asta ar trebui sa eliminam toate avertismentele existente.

Consumul de alcool responsabil.

Consumați 2 l apa pe zi și așa mai departe .

Doar există discuții în familie.🙂

Treci pe rosu si primesti amenda.

Treci pe rosu si primesti amenda.

Treci pe rosu si iar primesti amenda.

Nu ar trebui sa-ti pui intrebarea de ce tot primesti amenda pe rosu? Adica zici prima data ca politistul este rau, a doua oara zici ca are ceva cu tine, dar a treia oara nu ar trebui sa-ti dea de gandit?

Ca NB: in urma cu vreo 2 luni am fost in Lidl pentru cumparaturi. In fata noastra erau un cuplu si, dupa ce s-au uitat pe bon au inceput sa faca scandal cum de au aparut niste pliculete de mancare pentru pisici. A venit seful de magazin si i-a rugat sa inceapa sa scoata din sacosa produsele si ghici ce: acele pliculete erau pe la jumatate. Si mancarea de animale nu se afla la casele de marcat... Nu interpretez ca rea vointa, ci doar neatentia. Asa si in cazul de fata: doar vointa de a intelege ce se intampla in jur. Daca nu reusesti sa administrezi ceva, roaga pe cineva apropiat sa o faca, casca urechile si pune intrebari daca nu se intelege din prima (nici mie nu-mi ies intotdeauna din prima explicatiile, dar, pana la urma, ajungem la un numitor comun).

Anonim
Neaplicabil

Deja deviem de la topic.

Este clar că te derajanza ceva la aceste avertizări periodice.

Probabil este ceva personal, însă nu acesta este scopul topicului.

Ceea ce nu te ajuta pe tine personal nu înseamnă că nu poate fi folositor celorlalți.

Și oricât s-ar repeta, oricât s-ar explica, cei pățiți mereu se vor jura că nu au fost ei vinovați, deși doar simpla dezactivare a roamingului atunci când ai domiciliul în localități de graniță sa te plimbi prin apropierea graniței.... ar face viața clientului muuult mai liniștită. E mai greu pân-o pățești.