Întrebare fară răspuns

Ce se întâmplă cu cei carora li se mareste abonamentul impotriva vointei lor

Excrocheria maririlor de abonamente

  • Răspunde
  • Distribuie această întrebare

Răspunsuri

ANPC îți va spune să discuți mai întâi cu operatorul. Lucru pe care mi se pare normal să-l faci și să se găsească împreună cea mai bună soluție.

Salut @cz11. Spune-ne tu o rezolvare, in condintiile in care majorarea se va face oricum. Cum crezi că s-ar putea rezolva acest conflict?

Singurul lucru care il putem face este sa facem fiecare sesizare la ANPC. In cazul meu concret, contractul era valabil pana in mai 2021. Orange imi modifica tarifele si imi cer niste bani in plus doar ca asa au hotarat cei de la Marketing.
Datorita articolului 7 Orange practic poate sa faca ce vrea, ceea ce pentru mine inseamna ca acea clauza este abuziva. Eu am sa le scriu celor de la ANPC si o sa vad ce zic si ei. Daca nu se rezolva nimic, eu am sa renunt la Orange.

Sau ai putea sa mergi într-un shop, sa vorbești cu in consultant. Sau cu Orange Helper pe Softpedia. Sau ai putea insista puțin printr-un apel la 300! Se va găsi înțelegere, daca știi cum sa pui problema.

Eu am vorbit deja cu un consultant Orange si nu ne-am inteles. Mi-au zis ca avantajul meu este ca primesc internet mai mult. Adica ar trebui sa accept sa platesc 2 euro pentru 3 GB de internet in plus pe care oricum nu ii folosesc.
Problema este ca articolul 7 este abuziv, Contractul ne obliga doar pe noi clienti sa respectam termenii. Orange prin articolul 7 nu are nici o obligatie. Poate sa faca orice, sa invoce articolul 7 si oferta cu care ai fost de acord sa dispara.

Ca sa va lamuresc sa punem punct discutiei. Zilele trecute am cerut opinia ANCOM cu privire la modificarea contractului printr-un SMS de notificare si cu privire la cauzele abuzive ce creaza un dezechilibru intre drepturile si obligatiile partilor unui contract de servicii.
Citez din raspuns:
"Astfel, rezultă că legislația din domeniul comunicațiilor electronice permite modificarea unilaterală a clauzelor contractuale de către furnizori în cazul în care aceștia au prevăzut această posibilitate prin contract, fără a fi necesară semnarea unui act adițional la acesta, însă furnizorul trebuie să îşi informeze clienţii atât despre modificările pe care urmează să le efectueze, cât şi despre posibilitatea acestora de a renunţa, în termen de 30 de zile de la data primirii notificării, la continuarea relaţiei contractuale dacă nu sunt de acord cu modificările propuse. În cazul în care clienții denunță contractul în condițiile menționate, furnizorul nu le poate solicita acestora despăgubiri pentru încetarea relației contractuale. Sub rezerva faptului că textul notificării trebuie să fie complet, apreciem că notificarea se poate realiza și prin SMS.
Dacă nu veți solicita denunțarea contractului, la data expirării termenului menționat de furnizor în notificare, acesta poate aplica automat modificările despre care v-a informat, chiar dacă v-ați exprimat, prin orice alt mijloc, nemulțumirea cu privire la modificarea contractului. "
Deci consumatorul are doua variante: Accepta sau pleaca! Nimic la mijloc.
Iar cu privire la clauzele abuzive(mai exact cele ce creaza un dezechilibru intre drepturile si obligatiile partilor), raspunsul ANCOM citeaza articole de lege, o sa rezum eu:
Potentiale articole din contract care pot fi sau nu clauze abuzive, ele pot fi considerate clauze abuzive doar urmare a unei decizii in justitie, in caz contrar orice clauza contractuala e considerata valida chiar daca consumatorul o considera inechitabila.

In contracte scrie ca Orange poate sa umble la valoarea abonamentului. Sunt convinsă ca au cântărit foarte bine totul înainte de a lua o decizie. Nu ar fi făcut ceva care le-ar fi putut aduce pierderi in urma unor procese in justiție. Acum ce sa mai zic. Sper ca pana la urma sa se revină la fidelizarile prin reducerea abonamentului. Eu rămân cu Orange. Nici ceilalți nu au oferte tentante la un cost de șapte euro (exceptând Digi, pe care nu îl iau in calcul).

Au mărit și mai măresc și ceilalți abonamentele, unii chiar la toți abonații, nu doar la cei cu abonamente mici. Plus că nu doar la telefonie s-au mărit prețurile în ultima vreme, ci la absolut tot. Și nimeni n-a zis nimic. Nu că ar fi în regulă, dar văd că ne facem că nu înțelegem cum stau lucrurile de fapt, la o scară mai mare. Dacă s-au scumpit toate cele, era normal și în industria Telecom să se întâmple până la urmă. Mă uit cum unii colegi spun că vor merge la alții, că nu e în regulă. De acord, dar dacă se măresc și acolo iar prețurile, ce mai fac? Și da, toți fac perfect legal aceste majorări de prețuri, adică te notifică și asta este. Știu că o să îmi atrag multe comentarii negative, dar hai să vedem lucrurile obiectiv, în ansamblu, nu doar strict la obiect.

@Vio, @DC, @teacher
Oameni buni, voi nu prea intelegeti un lucru.

Problema nu este faptul ca au marit preturile.
Problema este ca Orange semneaza un contract si poate oricand sa il modifice. Articolul 7 este cel care permite acest lucru.
Daca vor sa mareasca abonamentul sunt de acord dar dupa ce expira perioada contractuala.

Noi ca si clienti semnam un contract si suntem obligati sa respectam acel contract. Eu, pe langa abonamentul de telefonie, am un contract cu Orange pe 2 ani pentru TV si Internet, pe care nu pot sa il reziliez cand vreau eu. Trebuie sa astept 2 ani.

Este echitabil ca ei sa poate sa schimbe in mod unilateral conditiile unui contract?
Cat mai valoreaza un contract cu Orange daca ei pot modifica in mod unilateral termenii contractului?

Nu trebuie eu sa ma judec cu Orange. ANPC poate sa se judece cu ei in locul meu. De aceea exista ANPC.
O cautare simpla pe Google returneaza rezultate in care ANPC a constatat clauze abuzie si a dat in judecata in locul clientului https://www.google.com/search?q=anpc+clauze+abuzive
Exemplu: https://anpc.ro/articol/1196/fosta-piraeus-bank--obligat-...

Chiar si Orange a publicat o stire in care spune ca ANPC este institutia care constata existenta unor clauze abuzive.
https://www.orange.ro/info/news/zf/article/247450

Citat "In cazul in care consumatorii doresc sa reclame modul in care un furnizor de comunicatii electronice a stabilit sumele percepute ca penalitati de reziliere anticipata, acestia se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), institutia care poate constata existenta unor clauze abuzive in contracte."

In concluzie, din cate imi dau seama voi vreti sa dezinformati oamenii. Daca oamenii nu fac plangere atunci normal ca nu se pot constata aceste clauze abuzive.

Lasati oamenii sa faca plangere la ANPC, e dreptul lor.

Eu nu am spus acest lucru, ci doar că au majorat și alții abonamentele și nu s-a întâmplat nimic. Am citit prin alte părți și sunt persoane care au reclamat deja. Iar răspunsul a fost că trebuie să existe notificare cu cel puțin 30 de zile înainte. Dacă nu mă înșel, sesizarea a fost făcută către ANCOM.

S-a făcut reclamație la ANCOM și răspunsul primit
Către
Domnul xxxxxxxxxxxxxxxxx
E-mail: xxxxxxxxxxxxxxxx
Subiect: referitor adresă nr.SC-32309/21.10.2019
Stimate Domn,
Ca urmare a adresei Dvs., transmisă Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (denumită în continuare ANCOM sau Autoritatea) și înregistrată cu numărul de mai sus, prin care solicitați clarificări legate de notificarea primită din partea societății Orange România S.A. (denumită în continuare Orange), prin care furnizorul v-a comunicat intenția sa de a modifica unilateral planul tarifar de care beneficiați în prezent pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice, precizăm următoarele:
În ceea ce privește modificarea în mod unilateral de către un furnizor a prevederilor contractuale, în conformitate cu dispozițiile art. 51 alin. (7)-(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată, cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, „(7) În toate cazurile în care contractul încheiat prevede pentru furnizor posibilitatea modificării unilaterale, acesta este obligat să notifice în avans abonatul cu privire la intenţia sa şi la modificările pe care urmează să le efectueze. Începând cu momentul primirii notificării, abonatul trebuie să beneficieze de un termen de cel puţin 30 de zile pentru exercitarea cu bună-credinţă a dreptului de denunţare unilaterală a contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările impuse de furnizor, fără plata niciunor penalităţi sau despăgubiri. (8) Notificarea se va realiza prin mijloace care să asigure transmiterea acesteia către fiecare abonat. (9) În cuprinsul notificării se va prevedea expres dreptul abonatului de a denunţa unilateral contractul în condiţiile prevăzute la alin. (7).”
Astfel, rezultă că legislația din domeniul comunicațiilor electronice permite modificarea unilaterală a clauzelor contractuale de către furnizori în cazul în care aceștia au prevăzut această posibilitate prin contract, fără a fi necesară semnarea unui act adițional la acesta, însă furnizorul trebuie să îşi informeze clienţii atât despre modificările pe care urmează să le efectueze, cât şi despre posibilitatea acestora de a renunţa, în termen de 30 de zile de la data primirii notificării, la continuarea relaţiei contractuale dacă nu sunt de acord cu modificările propuse. În cazul în care clienții denunță contractul în condițiile menționate, furnizorul nu le poate solicita acestora despăgubiri pentru încetarea relației contractuale. Sub rezerva faptului că textul notificării trebuie să fie complet, apreciem că notificarea se poate realiza și prin SMS.

Dacă nu veți solicita denunțarea contractului, la data expirării termenului menționat de furnizor în notificare, acesta poate aplica automat modificările despre care v-a informat, chiar dacă v-ați exprimat, prin orice alt mijloc, nemulțumirea cu privire la modificarea contractului.

În măsura în care prevederea contractuală referitoare la posibilitatea modificării unilaterale a contractului doar de către furnizor ar fi considerată abuzivă (în sensul dat de prevederile Legii nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicată), menţionăm că instituția ce are atribuţii privind constatarea existenţei unor clauze abuzive în contractele încheiate între consumatori şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (http://www.anpc.gov.ro). De asemenea, menţionăm că pentru constatarea sancţiunii nulităţii unei clauze abuzive persoanele interesate se pot adresa cu o cerere instanţei judecătoreşti competente, în condiţiile dreptului comun.

Cu stimă,

Preşedinte,
Sorin Mihai GRINDEANU

https://forum.softpedia.com/topic/1154860-se-scumpesc-abo...

Telekom a închis anul trecut rețeaua ADSL în câteva zeci de localități, costuri mari de întreținere, credeți că la abonați le-a picat bine decizia.

@cz11, ai dreptate cu ce spui, nu e ok sa fie doar dintr-o parte permisiuni, daca tot e un contract bilateral. Doar că legislația este permisivă. Sa speram că pe viitor acest lucru se va reglementa.

ANCOM nu este ANPC. ANPC este autoritatea care constata existenta unor cauze abuzive si la ei ar trebui facuta sesizarea.

Repet nu este vorba despre marirea pretului. Este vorba despre felul in care s-a facut marirea pretului.
Avem incheiat un contract pe 2 ani de zile, deci trebuia sa mareasca preturile la sfarsitul perioadei contractuale.
Ce este asa de greu de inteles?

@Razvan interesant raspunsul.

in raspunsul ANCOM se zica ca ANPC se ocupa de clauze abuzive si poti sa ii dai si tu in judecata.
<citat>
"În măsura în care prevederea contractuală referitoare la posibilitatea modificării unilaterale a contractului doar de către furnizor ar fi considerată abuzivă (în sensul dat de prevederile Legii nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicată), menţionăm că instituția ce are atribuţii privind constatarea existenţei unor clauze abuzive în contractele încheiate între consumatori şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (http://www.anpc.gov.ro). De asemenea, menţionăm că pentru constatarea sancţiunii nulităţii unei clauze abuzive persoanele interesate se pot adresa cu o cerere instanţei judecătoreşti competente, în condiţiile dreptului comun."
<sfarsit citat>

Deci cel mai bine este sa apelezi la ANPC nu la ANCOM.

Legea da dreptul furnizorului de a modifica unilateral contractul și scrie și în termenii și condițiile serviciului de furnizare, pe care i-ai agreat odată cu răspunsul de acceptare prin apel telefonic sau prin semnătură.

Și în cazul în care nu ai fost notificat ce poți să faci? Nu mă refer la tema de față ci așa în general?

Ascary
Ascary

Ascary

User level
Nivel
4
5000 / 5000
puncte
Custom field 2
Ascary

@Razvan chiar daca accepti niste termeni ai contractului asta nu inseamna ca sunt legali.
Nu este prima data cand furnizori de servicii au avut clauze abuzive in contracte si nu va fi ultima data.
Trebuie doar ca si clienti sa stie care sunt drepturile lor si institutiile abilitate sa intervina in mod corect.
Uite aici cateva clauze potential abuzive https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/unfair-tr...
In special:
<Citat>
3. Clauza de ieșire în favoarea comerciantului
Termenii care sunt obligatorii pentru consumator, dar îi permit comerciantului să iasă dintr-un contract de furnizare de servicii care nu îl avantajează.
<sfarsit citat>
Orange mi-a marit pretul pentru ca nu il avantajeaza si practic in felul asta ma forteaza sa reziliez contractul.
<citat>
10. Modificarea unilaterală a contractului
Clauzele care îi permit comerciantului să modifice un contract în mod unilateral, cu excepția cazului în care contractul prevede un motiv întemeiat în acest sens.
<sfarsit citat>
Orange modifica in mod unilateral contractul fara a avea un motiv intemeiat.
<citat>
11. Modificarea unilaterală a produsului sau serviciului
Termenii care îi permit unui comerciant să efectueze, în mod unilateral și fără un motiv valabil, modificări ale produsului sau serviciului care urmează să fie furnizat.
</sfarsit citat>
Orange imi modifica abonamentul fara un motiv valabil.

Razvan a publicat raspunsul primit de mine de la ANCOM pe care l-am publicat partial pe softpedia.
Intradevar, raspunsul spune, pe scurt:

  • Clientul are doar doua optiuni dupa SMS-ul ala de notificare: Nu face nimic si accepta oferta prin inactiune(fara a fi necesar un act aditional), sau reziliaza(prin portare sau pur si simplu, cu trecere pe prepay sau nu).
  • Clauzele din contract sunt abuzive doar daca o instanta hotareste asta, in rest sunt valide chiar daca nu sunt corecte.
  • Chiar daca uniunea europeana recomanda ceva, pana nu zice justitia din Romania ca este, nicio clauza nu e abuziva. Romania nu are un sistem juridic bazat pe precedent, astfel ca pentru a elimina o clauza contractuala trebuie ca o institutie a statului sa se indrepte in justitie impotriva Orange in numele consumatorilor afectati. Destul de complicat si dureaza.
    De ce am scris ANCOM si nu ANPC? Pentru ca e decizia ANCOM(Decizia președintelui ANCOM nr.158/2015) ca operatorilor de telecomunicatii sa le fie permis sa notifice modificarea contractelor clientilor prin SMS si alte mijloace de comunicare. Decizia aia se bazeaza pe niste legi. Stiu ca e incurcat, dar pe mine ma interesa cat de legala e procedura, nu ce e scris in contractul cu Orange.
    Linkul catre decizia aia(in care se spune si pe ce legi si articole se bazeaza) il puteti gasi aici: http://www.ancom.ro/cum-poate-fi-modificat-contractul-de-...
    Deja am consumat exagerat de mult timp pentru niste amarati de 2 euro pe luna in plus, dar m-a deranjat modalitatea Orange de a-si considera clientii sclavi pe plantatie si a devenit o chestiune de orgoliu.

Așa fac toți operatorii, până la urmă e un business. La ORO e prima dată când se întâmplă acest lucru, o mărire în masă a abonamentelor. Într-adevăr nu e mult 2 euro, dar ar fi trebuit sa se tina cont și de consumul resurselor incluse, unii chiar au realizat economii, însă o parte din abonații Orange Me start 5 euro, au consumat multe resurse incluse (minute internaționale mobil UE și date în roaming în SEE).

Poate nu e mult dar daca înmulțim ori x abonamente se aduna ceva milioane de euroi :)
Până la urmă cine stabilește dacă e mult sau nu? Daca e sa luăm după procente este o creștere de 40% ceea ce e ENORM.Daca e să mă iau după mine,este o creștere de juma' de pachet de țigări ceea ce e un fleac :) Cred că depinde până la urmă de bugetul fiecaruia. Poate până la urmă e vorba de un principiu...

Ascary
Ascary

Ascary

User level
Nivel
4
5000 / 5000
puncte
Custom field 2
Ascary

Salut, si eu mie mi-au majorat pretul abonamentului la orange TV cu aproximativ 2€, de la 18 lei la 26 lei, Desi acum cateva luni i-am sunat si am reclamat ca, de un abonament de 22 lei ajunsesem ca dupa 2 ani sa achit si 36 lei. In fine, dupa o discutie mai aprinsa cu operatorul, acesta mi-a propus un pachet de canale la 18 lei daca doresc sa prelungesc abonamentul pe inca 2 ani. Am acceptat, dar nu ma gandeam ca dupa 4 luni voi avea din nou parte de o majorare. Eu m-am hotarat sa nu mai platesc abonamentul chiar daca mai are o valabilitate de 1 an si 8 luni. Voi cauta un alt furnizor mai cinstit.

Chiar situație neplăcută s-a stârnit odată cu această majorare. Nu știu dacă aș fi în pielea unui dintre cei către care s-a majorat cum as fi reacționat.

Ce este ARPU ?

Ascary
Ascary

Ascary

User level
Nivel
4
5000 / 5000
puncte
Custom field 2
Ascary

Venitul mediu pe utilizator.
Average revenue per user (ARPU), sometimes known as average revenue per unit, is a measure used primarily by consumer communications, digital media, and networking companies, defined as the total revenue divided by the number of subscribers.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Average_revenue_per_user

Trebuie sa fi foarte atent la ei.. sunt foarte smecheri propunandu-ti si aburindu-te cu diferite oferte ca sa mai ramai clientul lor, iar odata ce ti a marit abonamentul parerea mea e sa anulezi tot abonamentul si sa discuti si cu ei.

O mărire nu prea este văzută bine de nimeni dar dacă servicile sunt de calitate merită să plătești ceva în plus.Dacă nu ești de acord cu mărirea poți negocia cu ei să ți se mai ofere vreun bonus sau poți rezilia contractul.

Salut! Am observat că petreci timp în Comunitatea Orange, dar nu te-ai înscris încă.
Dacă te inscrii și devii membru, poți adresa întrebări în comunitate, poți să ajuți și tu alți membri și poți câștiga puncte, badge-uri și să te bucuri de multe alte beneficii!