anulare
Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Ați dorit să scrieți: 

Săptămâna Internațională a Conștientizării Fraudei 2022

DanielaH
Moderator

Salut tuturor!

Ca și anul trecut, vrem să sărbătorim și acum împreună săptămâna internațională dedicată conștientizării fraudei.

Și pentru că vrem să vă știm pe toți în siguranță, vă invităm să accesați pagina oran.ge/fraud pentru a afla mai multe informații atât despre cum putem identifica tentativele de frauda cât și despre cum ne putem proteja împotriva lor.

DanielaH_0-1668163784329.png

Și pentru că astăzi este Black Friday, colegii noștri ne-au pregătit câteva recomandări care sperăm să vă fie de folos.

Regula 10-80-10 a eticii spune că 10% din populație nu va comite fraude niciodată, 80% ar putea avea un comportament fraudulos în funcție de circumstanțe, iar 10% caută constant să își genereze foloase necuvenite prin comportamente neetice sau frauduloase. 

Contextul global în care ne aflăm – pandemia Covid-19, razboiul din Ucraina, creșterea costurilor aferente traiului de zi cu zi - dar și avansul tehnologic și digitalizarea accelerată sunt elemente ce cresc riscul de a fi expuși la fraude. În ultimii ani volumul tentativelor de înșelătorie a crescut, mulți fraudatori s-au mutat în mediul online, iar modus operandi a devenit tot mai complex și greu de detectat. Canalele prin care înșelătoriile sunt distribuite s-au diversificat. Nu mai avem doar “metoda accidentul”, sms-uri de tipul “Tată, încărca-mi și mie cartela” sau e-mailuri care redirectionează către clone de site-uri cu scopul de a fura datele de autentificare. Acum, înșelătoriile se perpetuează tot mai mult prin site-uri de anunțuri, rețele sociale, aplicații de chat sau dating, site-uri cu conținut ilicit sau, pur si simplu, site-uri cu o slabă securitate care au cazut victima unor atacuri informatice. Complexitatea înșelătoriilor online a crescut, iar multor oameni le este greu să țină pasul cu tehnologia, să rămâna informați și să înțeleagă vulnerabilitățile astfel încât să se poata proteja singuri. Tehnologia ne oferă însă soluții de prevenire si ne ajută să nu devenim victime ale tentativelor de fraudă. O astfel de solutie o reprezintă programele tip antivirus.

Dacă în urmă cu ceva ani un antivirus pentru telefoanele mobile probabil ca nu ar fi prezentat interes pentru mai nimeni, astăzi securizarea telefonului cu o astfel de soluție poate fi modul de a preveni ca, în câteva secunde, conturile bancare administrate prin mobile banking să fie golite de fraudatori. Nu de puține ori pierderea banilor din conturi poate trece in planul doi, pentru că riscul reputațional ce vine din posibilitatea de preluare de către terți a conturilor de pe rețelele sociale este imposibil de cuantificat.

Daca vreți să vă securizezați banii si datele personale vă recomandam să activați antivirusul Norton Security Online și să setați auto-update. În acest fel veți beneficia de protecție împotriva virușilor, spyware, malware și a altor amenințări cibernetice și de protecție individuală specializată pentru fiecare dispozitiv în parte. Veți avea o conectare sigură la Internet și informațiile voastre private vor fi pastrate în siguranță. Antivirusul asigură protecție pentru orice dispozitiv (PC, Mac, tableta, smartphone) și orice sistem de operare (Windows, Mac, Android, iOS). Veți evita astfel problemele cauzate de navigarea pe site-urile nesigure și a descarcărilor de fisiere suspecte.

Dacă aveți și voi recomandări sau v-ați confruntat recent cu tentative de fraudă, vă invităm să ne povestiți aici, în zona de comentarii.

7 Răspunsuri 7

Pololica
Maestru

In familie avem o regula de peste 10 ani (de cand avem mobile in casa): daca suntem sunati ca cineva are probleme (oricare dintre noi), sunam pe cel care are probleme pentru confirmare!!!

Cand am luat carnetul auto (aprilie 2014, cu ... 13 zile inainte de Paste), cineva a sunat acasa pe fix ca as fi facut un accident ("Buna ziua, sunt .... de la Sectia de Politie 5 (revin cu detalii de ce e important). Baiatul dvs a facut un accident si victima doreste sa faca proces...". Restul detaliilor cred ca sunt oarecum irelevante, intrucat n-am auzit doua variante identice, dar reclamatie, proces si intelegere erau constante). Nu stiu cum se face, dar pana ca mama sa-l puna pe tata sa ma sune, eu tocmai ii sunam (pe numarul mamei) ca am luat carnetul si ma intorc la servici. Pe moment nu mi-au zis nimic, dar seara, cand am ajuns mi-au zis despre apel si se speriasera putin (nu in sensul ca as fi facut accident, ci de faptul ca ma aflam in zona respectiva: scoala si examenul practic auto ("traseul") le-am facut in zona Bucurestii Noi, sub jurisdictia Sectiei 5 Politie... Discutia cu presupusul nene militian s-a oprit brusc... Cred ca a ramas fara baterie la telefon.

Cu reincarcare de cartele: cumnata si o fosta colega de munca au intampinat problema asta, dar nu au dat curs (tot in urma cu aproximativ 6-8 ani). Buba era ca numarul care suna era intotdeauna ascuns si, desi vocea chiar parea a persoanei care se dadea (la colega de la munca am auzit conversatia (a dat pe speaker), conversatia nu se lega. Nu stiu cum se facea, dar la apelul pus de colega sa-l auzim, atat vocea, cat si numele (!!!), dar si ambientul erau ceea ce trebuie (in ziua respectiva, o colega plecase in oras si se oprise la o patiserie in zona Garii Basarab sa ia scovergi, iar pe fundalul apelului se auzea forfota ca si cum ar fi intr-o zona cu multi oameni care asteapta ceva plus trafic de tramvaie).

delfinas
Campion

Pe noi ne-a ferit Dumnezeu până acum de înșelătorii la telefon sau online. Încercăm să ne ferim și le-am zis părinților să nu instaleze nimic pe telefon fara sa mă întrebe, să nu creadă orice reclama sau alertă care le apare pe telefon.

Eu folosesc AVG ca antivirus, plus că mai are telefonul un antivirus nativ și am grija ce descarc sau la ce linkuri mi se trimit, chiar daca sunt de la prieteni. Daca mi se par suspecte, îi întreb înainte daca ei au trimis sau a fost ceva automat. Mai ales când primesc de la persoane cu care nu vorbesc în mod curent sunt mai sceptică atunci când primesc brusc un link fara nici o explicație. Uneori îmi dau seama singură că e un virus și alertez persoana că al său cont e virusat.

teacher_
Specialist certificat

Am primit destule mailuri suspecte, și apeluri telefonice de la persoane care nu spuneau nimic la telefon. Consider că pe măsură ce tehnologia progresează, la fel se întâmplă și cu tehnicile și metodele de frauda. Și din păcate, cei mai afectați sunt vârstnicii....

Din pacate nu varstnicii sunt problema, ci persoanele neinformate sau care nu comunica (si vei fi mirat sa vezi ca sunt destui tineri care sunt "legume" cand vine vorba de informare). Cum spuneam in prima postare, cum a fost primit un telefon in familie cum ca unul din noi are probleme, in secunda doi este sunat pentru confirmare.

Anonim
Neaplicabil

Ai perfecta dreptate, ei sunt principalul target. De aia pe ai mei i-am invatat sa nu raspunda decat la numerele pe care le-am salvat eu in telefon si de absolut de toate contractele si platile ma ocup numai eu de pe cardurile si telefoanele mele. Chiar si cand le trimit pe curier ceva, eu le spun cand sa iasa/ deschida. E mai hard metoda, dar sanatoasa, pana acum.

teacher_
Specialist certificat

Am găsit o informație pe site-urile de stiri...

Noi mesaje false trimise pe mail în numele ANAF: În text, hackerii menționează în numele Fiscului că ar fi vorba de plăți restante. Este atașat și un document, care nu trebuie descărcat, avertizează specialiștii. Titlul mailului trimis de hackeri este următorul „Plăți de impozite restante”.

https://www.europafm.ro/avertisment-de-la-anaf-hackerii-trimit-mailuri-in-numele-fiscului-cu-referir...

Anonim
Neaplicabil

@DanielaH, cele mai multe fraude se fac cu cardurile. Ar fi bine ca Orange Money sa implementeze functionalitati de la Revolut, doua mi se par esentiale: cardurile virtuale single-use care isi schimba datele la fiecare tranzactie si posibilitatea de a bloca platile recurente. Pentru tranzactii de pe site-uri de afara folosesc un card virtual de la Revolut, iar pentru tranzactiile de zi cu zi cardul OM pe care fac top-up de fix cat am nevoie, deci evit riscul de a "gresi" cineva suma si sa ma trezesc cu sume considerabile evaporate din cont, mai ales ca nu prea sunt atent la bonuri si notificari.