Întrebare fară răspuns

Top cele mai valoroase branduri românești

În fiecare an, compania de consultanță și evaluare Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale. Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă.

 

Al cincilea raport anual Brand Finance asupra celor mai valoroase și mai puternice branduri românești coincide cu o perioada de prelungită incertitudine generată de pandemia globala de Covid. Turbulența economică se reflectă inevitabil în clasamentul acestui an, valoarea totală a celor 50 de branduri românești de top scăzând cu 3,7%, până la 5,6 miliarde EUR – în condițiile în care economia românească a inregistrat o scădere de 3,9% in 2020.

 

Cu toate acestea, valoarea totală top 50 este cu aproape 50% mai mare decât in 2017, când a fost publicat primul clasament Brand Finance Romania 50.

 

TOP 10 BRAND-uri ROMANESTI 2021

 

1. Dacia valoare 1,130 miliarde EUR (scadere de 18%) - stationare in top
2. eMag valoare 799 milioane EUR (crestere 5,8%) - stationare in top
3. Dedeman valoare 407 milioane EUR (scadere de 8,5%) - stationare in top
4. Banca Transilvania valoare 376 milioane EUR (crestere 14,4%) - urca 5 pozitii in top
5. Petrom valoare 371 milioane EUR (scadere de 8,1%) - coboara 4 pozitii in top
6. Digi valoare 125 milioane EUR (crestere de 16%) - urca 7 pozitii in top
7. BRD valoare 165 milioane EUR (scadere de 20,7%) - coboara 6 pozitii in top
8. Electrica valoare 162 milioane EUR (crestre de 19,2%) - stationare in top
9. BCR valoare 131 milioane EUR (scadere de 15,8%) - stationare in top
10. Catena valoare 122 milioane EUR (crestere 15,3) - urca 15 pozitii in top

 

O singură schimbare în componența top 10 in acest an, brandul Catena urcând pentru prima oară între primele zece, după o creștere cu 15% a valorii, până la 122 milioane EUR in timp ce Bitdefender coborând deocamdată pe locul 11.

 

Cele două branduri nou intrate in clasament în acest an sunt de fapt reveniri: după câțiva ani de fluctuație, Tinmar revine, cu o valoare de 22 milioane EUR, iar Cocorico prinde locul 50 cu o valoare de 15 milioane EUR. Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt Bilka și Bog’art.

 

Cea mai rapida ascensiune în acest an revine brandului de retail farmaceutic Farmacia Tei, care a urcat 11 locuri, până pe locul 37, după o creștere notabilă cu 30% în valoare, până la 23 milioane EUR.

 

În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual.

 

Cele 10 portofolii de top sunt practic neschimbate din 2017, timp în care niciun competitor nu a crescut suficient de mult pentru a-și face loc în clasament.

 

Ceea ce este nou în acest an este creșterea remarcabilă în valoare, cu 22%, a portofoliului Ursus Breweries, până la 213 milioane EUR, ­ceea ce îi consolidează poziția de lider, creștere susținută în principal de brandurile Timișoreana și Ursus.

 

În contrast, portofoliul Cris-Tim a înregistrat cea mai mare scadere in valoare (24%) până la 52 milioane EUR.

 

Raportul complet - https://brandirectory.com/rankings/romania/

 

Dacia este o masina construita din piese reciclate de Reanult si asamblate in Romania, Banca Transilvania are capital majoritar romanesc, BCR apartie de Erste, BRD apartine de Société Générale.

 

Probabil sunt considerate romanesti prin prisma faptului ca brand-ul in sine a fost inregistrat in Romania, la momentul lansarii pe piata.

FaraUnID
FaraUnID

FaraUnID

User level
Nivel
4
5000 / 5000
puncte
Custom field 2
FaraUnID
  • Răspunde
  • Distribuie această întrebare

Răspunsuri

Dacă e să ne referim la ”comunicare, IT și altele care aparțin domeniului de comunicații, nu doar tehnologie”, exceptând pe cei de la DIGI, eu observ ca ”mai marii”, grandioșii, bărberiții, acești ”top-modeling-uri” ale comunicațiilor & IT se pare că sunt departe de a prinde o felie din acest tort al TOP-ului. Să înțeleg că probabil au doar un ”biznis” de nișă? Să înțeleg că tot acest ambalaj (sesizat poate doar de mine) inclusiv din reclamele din media (radio, TV, online... și nu numai) e doar o formă disperată de a mai pescui măcar de-un pește de acvariu, ceilalți din ape curgătoare / ape maritime fiind deja ”arvoniți”. Deci concluzia: așa cum spunea o veche zicală, ”să nu confundăm ”MARFA” cu ”AMBALAJUL”, pentru că în spatele cifrelor din top stă de fapt ”marfa”, nicidecum ”ambalajul”.

Cel mai probabil s-a luat in calcul forta financiara si mai putin cota de piata sau expunerea Brand-ului in sine. Din top 10 reiese faptul ca toate acele brand-uri ai prezenta fizica in fiecare oras resedinta de judet, iar in cazul Dacia, Banca Transilvania, BCR, BRD a contat si faptul ca au in spate giganti din afara, extrem de potenti din punct de vedere financiar.

Pentru mine, Borsec sau Cotnari sunt brand-uri mai romanesti in comparatie cu BCR si BRD.

FaraUnID
FaraUnID

FaraUnID

User level
Nivel
4
5000 / 5000
puncte
Custom field 2
FaraUnID

@Vrajitoarea: 1. Dacia... brand românesc? O fi fost.... dar de când se vinde ca RENAULT... și are mare parte din producție în Maroc și nu numai.... e internațional 99% (https://www.gruprenault.ro/juridic/informatii-legale ).
2. BRD e brad românesc? O fi fost, dar de când cu Groupe Societe Generale S.A. .... e cam destul de ... francez (peste 60%) (asemeni Dacia) ( https://www.brd.ro/despre-brd/investitori-si-actionari/gu... )
3. BCR e românesc? Ar fi fost, doar că vândut la ERSTE-ul vienez și cu acel $ in coada numelui (aka BCR$)... nu mai este atât de românesc precum pare. Este vienez cam spre 100% ( https://www.bcr.ro/ro/investitori/structura-actionariat )
4. Petrom cat a mai ramas de .... romanesca? OMV-ul austriac (cu peste 51% din actiuni) e pe cale să o înghită pe toată. ( https://www.omvpetrom.com/ro/investitori/share-si-gdr/str... )
5. DIGI e brand romanesc? Aici chiar că te plac pentru cele scrise, dar dacă ai stii cât greșești.... Conform Wikipedia: Principalul acționar este Cable Communications Systems din Olanda, cu 94,15%, al cărui acționar majoritar este omul de afaceri Zoltán Teszári. (https://ro.wikipedia.org/wiki/Digi_(RCS_%26_RDS))

Îți păstrezi părerea de BRAND ROMÂNESC? Prea puține au mai rămas ”pur românești”. Trăiască multinaționalele.
BTW: Știai că și Orange sau Vodafone ”e” în aceiași barcă?

Partea cu holding-urile in afara se poarta si la case mai mari, nu au invetat Digi impreuna cu Teszári apa calda si mersul pe jos. Si Dan Ostahie (boss-ul grupului Altex) are holding in Olanda.

De regula acest model de business este adoptat de 3 motive principale:

  • taxele mai mici comparativ cu Romania
  • acces mult mai usor la pietele de capital
  • este mult mai usor sa inchei contracte in momentul in care esti o firma din Olanda decat una din Romania

FaraUnID
FaraUnID

FaraUnID

User level
Nivel
4
5000 / 5000
puncte
Custom field 2
FaraUnID

Salut! Am observat că petreci timp în Comunitatea Orange, dar nu te-ai înscris încă.
Dacă te inscrii și devii membru, poți adresa întrebări în comunitate, poți să ajuți și tu alți membri și poți câștiga puncte, badge-uri și să te bucuri de multe alte beneficii!