Întrebare fară răspuns

Modalități înregistrare cartele PrePay

Salut tuturor!

Mulți dintre voi știți deja că începând cu 1 ianuarie 2020 nu vor mai putea fi achiziționate cartele PrePay fără un act de identitate. Iar persoanele care au cumpărat sau vor cumpăra o cartela până la finalul acestui an vor fi nevoite să își înregistreze datele de identificare până la 1 septembrie 2020.

 

Ținând cont de această situație aș vrea să lansăm o provocare. În opinia voastră, care ar fi cele mai simple modalități de înregistrare a datelor? Cum credeți că ar fi cel mai ușor să se facă înregistrarea persoanelor mai puțin tehnice?

  • Răspunde
  • Distribuie această întrebare

Răspunsuri

Eu cred că fiecare companie telecom ar trebui să vândă cartele doar la magazinele proprii și automat să-i ia în evidențe pe cumpărătorii respectivi, în baza actului de identitate. Adică să nu se mai vândă cartele cu număr pe la toate chioșcurile sau să existe campanii de oferire gratuită.

Online, prin intermediul unei platforme special concepute în cadrul site-ului Orange sau la fiecare reîncărcare online pe site și la platformele de reîncărcare, offline prin rețeaua Orange/Orange store/Parteneri Orange sau la fiecare punct de reîncărcare al cartelei Orange de la parteneri (kioscuri, automate sau supermarket). O altă posibilitate ar mai fi și prin intermediul aplicației my Orange în care să încarci o poză cu buletinul. Sa vedem dacă se va aplica, că avocatul poporului ia în calcul să atace OUG la CCR.

@Vio73, mulțumim pentru răspunsul prompt!
Ai vreo idee si despre modalitatea/ modalitățiile prin care să se facă înregistrarea persoanele care au cumpărat sau vor cumpăra o cartelă prepay până la finalul acestui an? Cum ar fi cel mai simplu din punctul tău de vedere?

Cea mai rapida metodă ar fi ca la activarea cartelei din My Orange să existe posibilitatea introducerii datelor de identificare. In magazin de asemenea la cumpărarea cartelei prepay vânzătorii vor cere datele de identificare ale cumpărătorului chiar daca acesta își activează cartela mai târziu.

PRobabil ca toti detinatorii de prepay ar trebui instiintati printr-un SMS cu un text scurt, prin care sa fie informati, si totodata, sa li se spuna ca daca nu se inregistreaza, sunt pasibil de anumite pedepse.
Sau si mai bine, cei care se inregistreaza pana la o anumita data, sa primeasca ceva reducere sau bonificatie la resurse.
Oamenii merg doar cand stiu ca e o problema, sau cand primesc ceva gratuit. Sunt de parere ca ar trebui sa se vanda doar in Shop/Store sau magazine partenere cartele, pentru ca trebuie semnate si acorduri pentru prelucrarea datelor. De asemenea, ar trebui pus la dispozitie o sectiune speciala in meniul *100#, cu o ramura inregistrare prepay, si optiunea de a suna la un numar unic dedicat, care se va ocupa doar de asta. Si nu in ultimul rand, o sectiune speciala din contul meu Orange, in care oamenii sa isi poata inregistra cartela. @Razvan, pentru asta exista casuta de bifare cu Datele sunt corecte, si sub incidenta legii, magazinul este curat, pentru ca cerandu-i datele corecte si punand sa semneze ca datele sunt cele corecte, este absolvit de o eventuala vina.

Nu e suficient ca magazinul să fie absolvit de orice vină, scopul acestei înregistrări este sa fie corect, transparent și sa nu se lase cu abuzuri. Cum ar suna, Ionel înregistrează cartela pe numele lui teacher și apoi face prostii și teacher se trezește acasă cu vreo amendă? Cam asa se întâmplă în prezent cu mașinile vândute și neînmatriculate de noii proprietari. Omul a vândut de buna credință și că se vor face actele, dar nu s-au mai făcut. Noul proprietar nu a plătit vigneta sau a mers tare și amenzile veneau la primul proprietar, așa a ieșit legea cu înmatricularea obligatorie în 90 de zile, cu condiția ca vânzătorul sa scrie pe talon, înstrăinat de la data X.

Părerea mea este că la momentul reîncărcării să nu li se mai dea posibilitatea celor care nu sunt înregistrați deja să o facă. Adică să existe ceva pași pentru logare în momentul reîncărcării pentru toți cei care sunt în acea situație. Ceva ca și când ar fi abonat și vrea să reîncarce o cartelă pentru cineva. Acolo apare exact că tu ai încărcat, dar nu poți s-o faci oarecum, ci logându-te!
Iar la achiziție sau înregistrare, să fie nevoie să mergi la un magazin sau de pe site-ul Orange, unde să parcurgi toți pașii, ca și atunci când creezi My Orange! Adică să primești sms-uri pe număr și coduri de verificare. Se găsesc modalități, nu se poate spune că nu sunt!
Eventual să se aibă posibilitatea și a se atașa C.I.-ul scanat!

Nu stiu daca ce spun eu aici este tehnic posibil, dar eu ma gandesc ca cel mai simplu ar fi ca o cartela Pre Pay sa nu functioneze daca nu este activata de un operator. Pentru activare, cel care a cumparat cartela (indiferent de unde) ar trebui sa se prezinte la un magazin Orange (Shop sau Store) cu cartea de identitate. Daca deja am un numar si nu fac decat sa reincarc cartela, ar trebui sa primesc un SMS care sa imi spuna ca este nevoie sa ajung cu o copie dupa CI la un magazin fizic, in caz contrar la 1 septembrie 2020 cartela se va dezactiva (si chiar sa se intample asta). Stiu ca asta ar pune presiune pe angajatii din magazine, dar nu cred ca exista o alta varianta pentru cei ce nu sunt foarte tehnici. Evident, intr-o lume ideala ar trebui sa pot intra in My Orange, sa completez datele, sa pot atasa si o poza a CI.. Dar asta functioneaza pentru cei ce au o bruma de know-how. Dar, vorba cuiva mai sus, cine stie ce va mai fi pana cand trebuie sa se aplice legea...

Pentru persoanele foarte putin tehnice, probabil ca cel mai simplu ar fi sa se prezinte in magazin.

Pentru cele cat de cat tehnice, presupun ca se poate face foarte simplu din My Orange, printr-o sectiune de genul "Inregistrare SIM PrePay" (asta presupune, evident, ca userul are deja un cont My Orange si aplicatia instalata). In caz ca are mai multe numere, un drop-down de selectie a numarului pentru care se face update al datelor.

Un formular in care userul isi introduce datele, un camp de Upload pentru o poza de CI pentru confirmare, cu o bifa pentru "declar pe propria raspundere ca datele furnizate sunt corecte" si un buton de Submit, si cam asta ar fi tot. Zic eu.

Pentru userii care nu au inca CI, parintele sau tutorele legal va fi cel care va furniza datele lui.

Si cred ca va fi nevoie si de o mentiune pentru GDPR care sa detalieze scopul in care se va face colectarea si prelucrarea datelor cu caracter personal.

Fiindca treaba-i serioasa / Bine-ar trebui sa fie / Sa nu se vanda cartele / In chioscuri si-n bacanie / Ca a noastre date,toate / Trebuie bine protejate / Sa nu fie hacuite / De Orange bine pazite / Misiunea-i foarte grea / Ca la noi,in toata tara / Sunt multi colaboratori / Ce nu-s “profi” uneori / Realitarea e cam dura / Nu-mi pot tine a mea gura / Si sustin cu fermitate / Doar de Orange trebuie luate. ;)

Eu propun o pagina dedicata pe site-ul orange.ro, poza dupa actul de identitate, poza cu seria SIM de pe blisterul de plastic si confirmarea inregistrarii printr-un cod trimis prin SMS. Online, elegant, simplu. Ca-n 2019. :)
|In cazul in care blisterul nu mai exista, eventual o poza direct cartelei SIM, iar daca aceasta nu e vizibila atunci sa se faca o schimbare in magazin si sa se inregistreze datele pe loc.

In rest cred cu tarie ca trebuie sa mergem pe online, spre digitalizare si simplificarea proceselor si operatiunilor.

Cu clienții noi nu e problema, ci ea va interveni cu obligarea celor care au deja cartele, sa le înregistreze, pentru că nu se știe exact cate sunt sau unde. Probabil doar la reîncărcarea lor, sa se ceara ceva confirmare din partea Orange că sunt înregistrate. Doar câteva luni sa tina asta, cat durează perioada de gratie la o cartela..

Un avertisment prin SMS prin care utilizatorul prepay este somat să-și pună datele de identificare la dispoziția Operatorului ar grăbi lucrurile.In caz contrar se va bloca cartela.

Eu va inteleg ca vreti on-line, toti de aici suntem tineri, dar ce facem cu toti cei de varsta a 3-a din mediul rural? Problema e ca distanta fata de un oras cu magazin Orange e mare, iar majoritatea 60+ din mediul rural sunt atehnici. Multi dintre ei nu au deloc ajutor, copii/nepotii sunt plecati prin alte tari si au ramas efectiv singuri pe lume. Orange nu va putea oferi suport personalizat fiecarui client prepay, in mediul rural pana si cei mai tineri o sa se inregistreze cu dificultate(abandonul scolar a facut si face ravagii in mediul rural). Si multi isi vor pierde numerele.
Eu inteleg ca cei de la 112 sunt ofuscati din cauza apelurilor false, dar nici macar nu au incercat alte metode in afara de eterna tentativa de amenda.
Si inregistrarea on-line presupune multe inregistrari eronate. Cautati pe google images "poza ci" sau "poza buletin" sau "certificat inregistrare registrul comertului". Veti gasi muuulte poze neblurate, cu toate datele in clar. Avand in vedere avalansa de date ce-o sa vina, n-o sa stea sa verifice nimeni in amanunt. Cine vrea sa ramana anonim, va ramane anonim sunt acoperirea unor date false/eronate/inexistente.
Odata cu timpul, multe cartele se vor pierde, numerele isi vor schimba posesorul, credeti ca bazele de date ale operatorilor vor tine pasul?
O sa fac un pariu: In 5 ani vor fi atatea date false, eronate, lipsa, ca nimeni nu va mai lua in considerare legea si se va gasi un oarecare guvern sa abroge legea in urma lobby-ului facut de companii pentru a putea face iar caravane prepay.
Si cu GDPR-ul cum facem? Voi aveti incredere in companiile de telefonie romanesti? Va vor folosi datele fara mila in campanii de marketing daca bifati intr-un oarecare formular on-line ca sunteti de acord sa va foloseasca datele personale. Eu unul nu am incredere deloc. Orice intelegere cu o companie de servicii din Romania e ca si cum te-ai imprieteni cu un hot cleptoman si ai spera sa nu iesi in paguba.

Buna MihaelaC,

Sunt atat de multe situati în cazul acesta ca nu sti care ar fi mai corectă. Orange comercializează in prezent 2 tipuri de cartele prepay, cea cu 5 euro credit si cea cu 0 euro credit. Eu am avut nevoie de o cartelă prepay cu 0 euro credit, am gasit foarte greu una si am achiziționat-o de la un magazin de colt. Am ales aceasta variantă pentru că voiam sa o incarc online din contul de abonat pentru bonusuri si reduceri. In cazul acesta cei care achiziționează cartele cu 0 euro credit cel mai simplu ar fi sa existe un QR code si un link care sa te duca pe un site(portalul Orange pentru ca are trafic gratuit) sau aplicația (alta decat MyOrange) in care sa încarci poza cu buletinul si sa iti faci un selfie sau un scurt video in care sa zici o frază. Pentru cei care cumpără cartela de la shop cu credit se pot inregistra in shop sau la fel pe site/aplicație. Ar fi ok ca in aceea aplicație/site ca existe opțiunea de a comanda un sim Orange dupa înregistrare. Sa poți alege daca vrei credit sau nu pe el si sa fie livrat la adresă prin Poștă ca si imprimat. Cartela nu ar trebui sa fie funcționala pana cand nu se încarcă credit pe ea. Site-ul/aplicația sa ofere support in mai multe limbi, română, engleză, franceză, germana. Pentru cei care nu au telefoane cu Android sau iOS ar trebui să meargă in magazine Orange pentru înregistrare.

@DC, bine ai venit în Comunitate! Mulțumim pentru răspuns!
Tu la ce modalitate de înregistrare te gândești pentru persoanele în vârstă din mediul rural, atehnice?

Pentru persoanele mai putin tehnice sau care locuiesc in zone izolate si care nu au posibilitatea sa se deplaseze la un magazin, cred ca metoda cea mai practica ar fi prin apelarea unui numar de telefon dedicat, discutie cu un operator care sa le explice prevederile legale si faptul ca exista riscul ca acel numar de telefon sa fie suspendat in caz contrar + inregistratrea convorbirii si asumarea raspunderii ca datele furnizate sunt cele reale.

Părerea mea este că, la majoritatea persoanelor vârstnice, de reîncărcare se ocupa altcineva.... La majoritatea, nu la toți... Probabil se poate găsi o soluție tot din contul meu Orange, sau din *100# prin care cei care incarca să poată să înregistreze cartelele telefonice...

DanielaH, eu as vedea cateva solutii:
Solutia simpla pentru Orange dar complicata legal, pentru ca trebuie amendata legea, e ca numerele neinregistrate sa nu mai aiba acces la numerele de urgenta, 112&co(mai sunt si alte scurtaturi).
O solutie intermediara: cand un client prepay neinregistrat suna la 112, sa fie anuntat si redirectionat in functie de judet catre numarul de la politie pentru probleme neurgente(toate inspectoratele de politie judetene au asa ceva). De acolo poate fi redirectionat oriunde, cu intarziere e adevarat, dar totusi nu e lasat de izbeliste.
Sau ceva mai drastic, sa blocati apelurile de iesire pentru cartelele neinregistrate, dar sa mentineti active apelurile de intrare + o valabilitate mare pentru cartelele cu apelurile de iesire blocate(pentru a evita sa tot anulati mii de cartele lunar).
Alta solutie: La prima incarcare din 2020 incolo, a cartelelor noi si folosite, userul sa fie redirectionat catre un numar USSD (*999# de exemplu) care sa-i ceara scurt: introduceti CNP-ul dumneavoastra pentru a continua. CNP-ul fiind unic, identificabil pentru autoritati, si va scuteste de dat prea multe explicatii cu GDPR-ul, CNP-ul singular nefiind o data personala suficienta pentru ca un angajat Orange sa poata asocia cu o persoana si identifica persoana in cauza, daca nu are niciun abonament Orange.
Totusi nu vad nicio solutie pentru a verifica corectitudinea inregistrarilor. Fiind in 2019, va fi si o varianta digitala, on-line, a inregistrarii cartelelor. E imposibil sa te asiguri ca persoana care completeaza formularul e si persoana din datele completate. Mai ales ca de multe ori cineva va ajuta pe altcineva atehnic completand in locul ei.
In unele tari europene, initial s-au inregistrat cartelele si apoi s-a renuntat din cauza datelor eronate in procent mult prea mare.
Obligatia asta legala o sa fie o mare pacoste pentru operatori, mai ales ca trebuie sa se inteleaga sa faca la fel si apoi sa furnizeze statului informatiile ce trebuie unificate intr-o mare baza de date. Si daca informatii sunt eronate, si vor fi destule, oare pe cine vor da vina?

Ar trebui să nu mai poți accesa 112 fără să ai o identitate clară. Altfel riscăm în continuare tot felul de glume nereușite când nu e cazul.

Voi răspunde stict pentru persoanele care locuiesc în mediul rural, pentru că în cel urban există cam în fiecare oraș câte un Orange shop, sau magazin partener.
Cred că Orange ar putea încheia parteneriate cu Poșta Română sau chiar cu una dintre Băncile care au acoperire și în mediul rural.
Sau un sistem de genul Pay Point la care să fie scanată cartea de identitate pentru înregistrarea numărului și a persoanei care îl deține, deși aici s-ar putea să fie o mică problemă legată de securitatea datelor cu caracter personal

Sa vedem legea valabilă și apoi cum se va implementa.
@svetlana, buna idee cu poșta română, dar destul de greu de implementat.

Discutam de persoane mai putin tehnice si persoane care locuiesc in zone izolate, iar voi veniti cu propuneri de genul pagina dedicata / aplicatie / My Orange / etc si unde mamaie de 70 de ani sa se inregistreze, sa faca o poza dupa CI si sa incarce poza pe pagina dedicata.......

Credeti ca o persoana mai putin tehnica poate face diferenta inte ORANGE.ro/pagina-dedicata si 0RANGE.ro/pagina-dedicata ?!?!? Cea din urma putand fi o clona pentru a colecta date cu caracter personal, in speta copii dupa C.I. ???

Pentru aceste persoane probabil un parteneriat intre operatori si primariile sau posturile de politie comunale ar fi cea mai practica varianta.

O alta varianta ceva mai costisitoare ar fi incheierea unor acorduri intre operatori (pentru optimizarea costurilor), organizarea si deplasarea unor caravane comune in aceste zone izolate, caravane in care persoanele din sate / comune sa vina pentru asocierea cartelelor SIM cu datele personale.

Stai linistit, că nici o mamaie de 70 de ani nu își reîncarcă ea telefonul singura. Se vor găsi soluții, probabil mai multe variante propuse, și fiecare poate sa își aleagă din varianta corespunzătoare.

Daca agentii desemnati nu vor avea drepturi de acces in sistem pe zona de postpay si doar pe pagina dedicata inregistrarii acelui SIM, nu o sa poate incheia abonamente.

FaraUnID, nu cunosti sistemele si procedurile Orange. Nu cred ca Orange se apuca sa le faca tuturor vanzatorilor de prepay usere in orangestore, cu acces in EPOS doar in rubrica inregistrare prepay.
E improbabil spre imposibil.
In primul rand, toate magazinele ar trebui sa devina parteneri Orange prin contract, angajatii magazinelor sa urmeze cursul formal GDPR si sa-si asume niste reguli, sa isi asume cineva din magazin rolul de ofiter pentru protectia datelor cu caracter personal(alt curs de instruire), toate magazinele trebuie sa devina obligatoriu operatori de date cu caracter personal.
Sanctiunile pentru incalcarea GDPR incep de la amenzi de mii de euro.
Vedeti voi ca magazinul din satul X sa poata respecta toate astea si altele pe care le-am uitat eu? Si sa-si asume posibilitatea sa ia o amenda cat profitul lor pe un an?
E mai posibil sa se faca asta pe sub masa, in sensul de sa fie un oarecare formular on-line pe site-urile companiilor de telecomunicatii, la magazin sa aiba ala un laptop de unde vanzatorul sa completeze el si sa ataseze in formular o poza a CI-ului facuta cu telefonul lui, totul contra unei atentii.
Si uite asa se deschide o bisnitareala de nivel scazut, in care o sa se combine pe net CI-uri si certificate de inregistrare ale firmelor cu care sa-si inregistreze cine vrea cartela prepay si sa ramana tot anonim.

Salut! Am observat că petreci timp în Comunitatea Orange, dar nu te-ai înscris încă.
Dacă te inscrii și devii membru, poți adresa întrebări în comunitate, poți să ajuți și tu alți membri și poți câștiga puncte, badge-uri și să te bucuri de multe alte beneficii!